Saturday, May 10, 2008

Är jag en hypokondriker?

Personligen skulle jag inte kalla mig för hypokondriker, snarare tvärtom, jag brukar mest skryta med att jag aldrig är sjuk... Men nu har jag börjat fundera. Orsaken är att jag idag när jag var på väg att utföra matinköp med min man, så kändes det som att höger ben vek sig under mig. Jag tror inte att det gjorde det på riktigt, min man verkade inte märka någonting. Det som hände var att jag kände hur jag höll på att falla omkull, jag blev yr och såg allting suddigt. Efter någon minut kände jag mig lite bättre och vi vandrade vidare, då känner jag hur det börjar pirra i fingrarna på höger hand. Pirrandet sprider sig till resten av armen, men starkast är det i fingrarna. Efter en längre stund går det så småningom över, för att nu ha återkommit i hela armen. Armen känns bortdomnad, men jag har kontroll över den. Tidigare idag, strax efter yrsel-attacken, hade jag även en lätt tryckande känsla över bröstet, men det måste ha varit inbillning! Att jag sedan knappt hittade munnen idag när vi åt lunch, gör mig inte mycket lugnare.

Jag kontrollerar vardguiden.se och läser att om man känner av något av följande symptom, skall man ringa 112...

  • plötsliga domningar eller plötslig svaghet i ansikte, armar och ben, speciellt om det bara gäller den ena kroppshalvan
  • plötslig förvirring eller svårigheter att tala och förstå
  • plötsliga synstörningar på ena eller bägge ögonen
  • plötsliga svårigheter att gå, plötslig yrsel, svindel eller försämrad balans och koordination
  • plötslig, kraftig huvudvärk utan klar orsak. För att hjärnan ska kunna fungera normalt behöver den en bra blodcirkulation som tillför syre och näringsämnen, samt fraktar bort slaggprodukter. När man får ett slaganfall dör hjärncellerna inom ett område i hjärnan. Skadan innebär att den drabbade förlorar funktioner som styrs från den drabbade delen av hjärnan.

Att jag kände av tre av punkterna på listan gör mig inte helt lättad. Mindre lättad blir jag av att dessa symptom kan tyda på stroke och risken för att drabbas av stroke om man har aorta bicuspidalis är större än i vanliga fall. Övriga riskfaktorer är...

  • högt blodtryck
  • rökning
  • höga blodfetter som ökar åderförkalkning
  • hög alkoholkonsumtion
  • ärftlighet för hjärt-kärlsjukdomar
  • hög ålder
  • tidigare genomgången stroke eller TIA
  • diabetes
  • förmaksflimmer
  • förträngning av halspulsådern

Där måste jag väl säga att jag inte skulle ligga i någon riskgrupp, förutom eventuellt förmaksflimmer då. Det som ändå talar mest emot en eventuell stroke attack är väl att medelåldern för drabbade kvinnor är 77 år...

Nu ska jag ta min bortdomnande arm och muskelvärkande skuldra och försöka studera lite för dagen!! Vi hörs - incha allah!

Källa: Vårdguiden - Stroke

4 comments:

sedermera said...

usch vad läskigt... hoppas du mar ok nu! kram!

it's a lifestyle... said...

jodå, förutom att det nog är menat att jag ska gå omkring och tro att jag är på väg att dö... häromnatten vaknade jag av att H i sömnen lagt armen om mig, problemet var att istället för att lägga armen på bröstet så hade han lagt den rakt över halsen, varpå jag vaknar av att jag hostar och inte får någon luft.... men, lite action i livet måste man väl också ha! :-)

Ikke trist pessimist said...

Stela musklar kan ge samma symptom! Naprapat kan hjälpa. Hälsningar hälsovårdare.

it's a lifestyle... said...

Åh, tack! :-) Jag har faktiskt haft spända muskler under en längre tid, men de senaste dagarna har det släppt och det känns bättre. Det är nog inte jätte hälsosamt att sitta med laptopen i famnen alldeles för många timmar varje dag... Därför borde jag laga mig iväg till universitetsbiblioteket nu!