Monday, May 19, 2008

"Värst vad jag skriver idag..." och "Marocko-längtan"

Idag har vi fått en sändning från Marocko. En kusin som hade med sig en couscous-kokare (med sånt där ångbad som man ångar couscousen med tre gånger om och däremellan häller vatten och olja och vad det nu är man skall blanda med). Hon är snäll den kusinen! :-) Första gången vi var till henne och hälsade på här i Paris, tvingade hon på oss (god) mat för en vecka (det var alltså gången innan lever/lunga/mage-maten). Och nu couscous-kokaren och dessutom en liten blommig tekanna. Äntligen kan vi laga marockansk myntte (utan mynta) igen!!

Svärmor hade självklart också skickat med en massa kakor och bakverk och oliver och grön paprika (!!) Ryktet om Europas dyra paprika har spridit sig... :-D Jag saknar henne, svärmor... För att inte tala om hennes couscous... Och lillflickan saknar jag också... Kanske jag skulle försöka få min man att vilja flytta hem igen? :-) Vore kanske större chans att hitta något jobb då också..

Äh, nu får det vara nog skrivet för idag. Jag är trött! Nattinatti!

4 comments:

Anonymous said...

Åååh jag vill också ha en couscous-kokare!! *grön av avund* Men jo jag tycker också att ni ska flytta, men inte till Marocko utan till Marockos trevliga grannland ;-) Så kan vi bo i samma trappa och springa hos varann hela dagarna när våra män är på jobb. Det skulle väl vara jättekul?! :-D

it's a lifestyle... said...

Jaaaa... :-D Men om vi bor i ett muslimskt land så är ju chansen större att även jag jobbar... :-( Men vi (jag och min man) kunde hyra dig som vår dagmamma! Två små mer eller mindre gör nog inte så stor skillnad om du redan har tio att ta hand om... :-) Och så skulle jag kunna vara lugn i vetskapen om att mina barn (incha allah) är med världens bästa dagmamma!!

Nu skall jag räkna några mattetal till och sedan hoppas på att jag kan ta itu med ännu ett monster-mail. :-) Åtminstone kan jag försöka skriva lite när jag har satt min tagine på spisen senare idag... Men ärligt talat, just nu tar Nasheed Show på Islam Channel mycket av min uppmärksamhet. Jag skall incha allah posta en video de nyss spelade. Låttexten inspirerar mig och uppmuntrar mig till att fortsätta mitt jihad, inte för att jag tänker som i texten men för att det är så både du och jag borde tänka. Nu spelar de för övrigt din favorit, Zain Bhikha. Du gillade väl hans nasheeds? Det är den där Mountains of Mekkah nu.. Åh, nu kommer min favorit, My Mom is Amazing tror jag den heter. Just det.. Brittan och Christina och vad ni nu heter, släng er i väggen! Vi har Sami Yusuf, Zain Bhikha, Native Deen och framförallt Yusuf Islam a.k.a. Cat Stevens.

sedermera said...

det är heeelt ok för mig ocksa om ni flyttar till marocko, skulle gärna aka dit igen! :)

it's a lifestyle... said...

:-) Det verkar som att jag på allvar får börja leta efter en internetkurs i kognitiv beteendeterapi mot min kackerlacksfobi. (Tror tyvärr att de kan ha lagt ner försöket vid Huddinge Sjukhus/Karolinska vid det här laget). Det vore ju skönt om inte fobin vore min största ursäkt för att inte flytta till Marocko....