Friday, May 16, 2008

Vad är det med fransmän och telefoner?

Jag har haft både hemtelefon och mobil i Finland, Sverige, Spanien, England, Holland och nu Frankrike. I inget av länderna mottog jag under min tid lika många felringningar som jag tar emot under en vecka i Frankrike... Mest irriterande var det nog när någon fick för sig att ringa från hemligt nummer och sedan, när jag svarade, lägga på. Detta upprepades flera gånger under en period. Det var nästan så att jag kunde bli lite fundersam, men samma sak hände även när min man svarade... :-) Annars blir personen i andra ändan av luren alltid lika ställd när de frågar efter någon på franska och jag svarar på engelska tillbaka. "Eh, mm, ok, bye" hör jag dem stamma fram innan de hastigt slänger på luren.

Storyn som slår allt är ändå kvinnan som för ett tag sedan på måfå ringde ett nummer som råkade vara min mans. Hon hade tydligen ringt och frågat vem hon pratade med. Hon hade först försökt få min man att tro att de kände varandra men insett att det var lönlöst och gav sig till känna. Hon hade ringt "för att prata med någon"... Stackars ensamma människa! Turligt nog hade detta utspelat sig när jag var på någon av alla mina tusen Nord-Europa-resor, jag hade nog haft svårt att hålla minen om jag suttit bredvid och lyssnat på... :-D

No comments: