Monday, June 02, 2008

Ortodoxa judar och mödomshinnan

Har landat hemma igen. Sitter med en megastor glasskål med chokladnougat framför mig. Den underbara helgen tillbringades med min syster i religionen (TACK för den godaste helgen på länge!!). Förutom att laga mat och njuta av en underbar picnic i gröngräset, roade vi oss under fredagskvällen med att försöka rösta fram Israels bästa bidrag genom åren i ESC och under lördagskvällen befann vi oss på en finsk hemmafest (!!) och så blev det lite lägenhetsstädning och fnitter, förstås.

När jag nu kommit hem och i lugn och ro gått genom mina 683 rss-feed som samlats under helgen, har jag hittat en enande faktor för ortodoxa judar och muslimer. Det är det här som jag pratar om! Jag uppmanar varenda muslim i New York att gå ut på gatorna och ansluta sig till de judiska massorna. Helst vill jag uppmana varenda muslim i hela världen att tillsammans med varenda ortodox jude i hela världen, demonstrera för ett anständigt offentligt rum. Inga nakna bröst, inga returscherade bilder, ingen hud. Det är kläder vi vill se!

Det här tycker jag är rent ut sagt pinsamt! Kan jag få be om sexualupplysning, både bland muslimer och för det franska domstolsväsendet. Möjligen borde även Torun Börtz på TT få sig en lektion då h@n i notisen utelämnat fakta om det dummaste med hela historien. "Han [brudgummen] hade upptäckt att hans unga hustru inte alls var oskuld, något som hon tidigare bedyrat." Hur gick det till? Hade den unga hustrun varit för säker i rörelserna? Hade hon uttryckt något om att han inte var som de andra? Eller.. hade den unga kvinnan inte "få[tt] en ny (sic!) mödomshinna"?

Nu är jag dödstrött! God natt!

3 comments:

Zahra said...

Intressant! Önskar också att den muslimska ummah:n kunde reagera och agera lite oftare och lite starkare på brister i samhällsstrukturer (oj vad fint jag uttrycker mej nu då...). Kanske vi mot förmodan har nåt att lära oss från judarna :-)

Zahra said...

...förutom hur man gör riktigt bra schlager förstås :-D

Och det är jag som ska tacka för helgen! Hur skulle maten ha lyckats utan ört-experten...?

it's a lifestyle... said...

Du har så rätt i allt du säger! Förutom i att kalla mig för ört-expert då kanske... :-D