Friday, October 31, 2008

Jag tänkte inte skriva mera idag, men...

Hur har de nu tänkt??

Jag syftar på Dilsa Demirbag-Sten och Arne Ruth och deras upprörda diskussion om Halal-TV, ett nytt program i SVT.

"Genom att släppa fram de här kvinnorna definierar SVT muslimer som kvinnor i huvudduk och med sharialagar och andra extrema förhållanden" säger Ruth. Och sedan när blev det ett extremt förhållande att bära sjal och acceptera sharialagar? Okej, att acceptera sharialagar är väl i den här delen av världen lite av extremism, men att bära sjal?? *suckar uppgivet och ruskar på huvudet*

VAD TUSAN ÄR DET FÖR FEL PÅ EN LITEN TYGBIT SOM MAN SÄTTER PÅ HUVUDET? ENDA SKILLNADEN TILL UTSEENDET MELLAN EN KATOLSK NUNNA OCH EN MUSLIMSK KVINNA MED SJAL ÄR ATT NUNNORNA ENDAST BÄR GRÅTT OCH VITT, MEDAN VI BÄR MÅNGA ANDRA FÄRGER OCKSÅ. ÄR DE KATOLSKA NUNNORNA EXTREMISTER?? HJÄLP! JAG ÄR JU STÄNDIGT OMGIVEN AV DEM! DE SÖTA SMÅ LIVEN SOM VINKAR TILL MIG FRÅN SIN BIL NÄR DE ÅKER FÖRBI.. MEN EXTREMISTER? JA, HJÄLP! KVINNORNA HAR JU VALT ATT ALDRIG HA SEX, PGA SIN KÄRLEK TILL GUD/JESUS (det är det där jag aldrig förstått, hur Gud och Jesus skulle kunna vara samma sak). DET OM NÅGOT ÄR EXTREMISM!! Ändå har den där kvinnan som jobbade 20 år i Egypten till förmån för de fattiga, en riktigt karismatisk nunna, fått massor av uppmärksamhet på tv nu när hon dött. En kvinna med täckt huvud på tv...

Suck! Nu blir jag så där arg och ledsen igen. Folk är så......dumma! INSE att ni har fel och jag har rätt!! :-)

Jag vet, med den retoriken når man inte framgång. Men så har jag inte framgång heller.. Men det är lönlöst att försöka få någon som inte vill förstå, att förstå. Jag bara hoppas att ni alla okunniga där ute, inser ert stora misstag och vänder er till er Skapare, ber om förlåtelse och ber om vägledning. Innan det är försent. Amen.

EDIT: Jag var så upprörd att jag glömde länka... [1] [2] [3]. Förresten så måste jag få säga att islam är en hemskt kvinnoförtryckande religion (ironi!), vi har ju en kvinna till ordförande i Sverige muslimska råd!

EDIT IGEN: Jag tänkte också påpeka att DN för en gångs skull har sagt något vettigt! Nämligen att svält är farligare än talibaner...

5 comments:

Anonymous said...

Att attackera en annan religion för att man vill att sin egen ska bli mer accepterad verkar lite konstigt i mina ögon. Däremot förstår jag inte heller vad kvinnornas huvudbonad har med diskussionen att göra, lyssnade på den på radio. Hon verkar uttrycka sin lite väl klantigt Demirbag-Sten. De här tjejerna i programmet har inte burka, de täcker bara håret. Jag kan förstå din jämförelse med nunnorna, som också valt att inte visa sin skönhet för hela världen. Ser personligen inget fel i det.

sedermera said...

bara sa att du vet ar det dar ovan inte jag.... tror for ovrigt inte jag nansin har hort ett enda vettigt ord komma ur den namnda journalistens mun...

Zahra said...

Mashallah du har rätt som vanligt :-) Har också tänkt blogga om Halal-tvdebatten inshallah... Och håller med Malin här ovan, Demirbag-Sten brukar inte precis komma med vettiga åsikter, i synnerhet inte i fråga om islam. Må Allah vägleda henne!

Kram!

Maryam said...

Ja, vad säger man...
Må Allah ge oss tålamod med alla kuffar :)

Såklart att du har rätt :)

Asalam aleikoum

it's a lifestyle... said...

Malin: Jag skulle inte vilja säga att jag attackerar en annan religion. Jag antar att du syftade på min hänvisning till de katolska nunnorna? Visst, jag skrev att det kunde kallas extremism att avstå från sex, men min mening var inte att attackera någon. Allra minst de kvinnor utanför min egen religion som jag känner mest samhörighet med i detta land. Det jag ville få fram var att vi muslimer som bär en tygbit (eller två) på huvudet, inte är farligare eller extremare än de söta små liven som man här ser susar omkring på sjukhus, gator och torg.

Problemet med att blogga är att personer som inte vet hur du uttrycker dig dagligen, lätt kan missförstå dig... I synnerhet om man som jag, är urusel på att uttrycka sig förståeligt! :-)

Jag har inte lyssnat på diskussionen i radio, men att kalla Halal-tv-tjejernas hijab för burka är (som du säger) att ta i... Tyvärr används burka för allt möjligt här i Europa, men alla borde veta att det egentligen är STOR skillnad mellan en nikab och burka (säger jag som inte provat någondera). Så gissa då skillnaden mellan burka och en "fjuttig" sjal.

Inte kan jag heller förstå varför det måste vara så jätteförbjudet att vara muslim, att man absolut inte får bära en symbol för religionen (sjalen). Vad är det som gör Jesus korset djupt ner i urringningen bättre? (Något jag kommenterat tidigare, en trend bland kristna svenskar med utländsk härkomst). Nu nämnde jag en annan religion igen..

malin: Okej, tack! :-) Jag hade antagligen trott att det var du, även om sättet att skriva på inte är som ditt.. Men skönt också att höra att det inte bara är vi muslimer som tycker att Demirbag-Sten inte alltid har de bästa kommentarerna! :-)

Zahra och Maryam: Barak allahu fikum! Tack för ert stöd. Det är sanslöst hur oproportionerligt stora rubriker det blir så fort man kan lägga in orden islam eller muslim i texten... Hallå? Det är ett tv-program där de diskuterar vardagliga frågor och som leds av tre helt vanliga svenska muslimska tjejer! Ni ser, ta bort muslimska så vore allt "normalt". Fast jo, jag är nog egentligen jätte jätte glad över att SVT vågat ta steget och släppa fram the hijabis i rutan. :-)

Och härmed avslutar jag min långa och allmänt flummiga kommentar. Hur tusans har jag lyckats skriva juridiktexter hela dagen??