Monday, October 27, 2008

nej, Nej, NEJ!!

Inlägget påbörjades för någon dag sedan, men jag hann aldrig skriva det klart. Det är dags att göra ett nytt försök...

Jag lägger sällan min dyrbara tid på att läsa någon löjlig redaktionsblogg. Förutom då jag försökte läsa bloggen på SvD som hon tjejen i Paris skriver, men hon skrev så kass så jag orkade aldrig följa hennes "äventyr". Idag kunde jag däremot inte låta bli, rubriken lät lovande med mycket humor - "Fundamentalist Fashion Show". En rubrik som man faktiskt kunde haft mycket kul med, men men.

Det är verkligen intressant hur media lyckas med att koppla ihop allt dåligt med islam. Häromdagen läste jag om någon pelle i Indonesien som gift sig med en alldeles för ung flicka. Mannen verkade inte bry sig om de lagar som vi muslimer fått av den Rättsinnige då han hävdade att han skulle gifta sig med sju alldeles för unga fruar utan deras samtycke. Ändå lyckades skribenten ifråga koppla in islam och prata om vad man får göra i islam.. Vad har islam med den pellen och hans val att göra?? Dessutom, who knows? (Troligen inte skribenten iallafall) I Indonesien finns det både kristna och hinduer också...

Tillbaka till "Fundamentalist Fashion Show". Bloggaren lyckas på något sätt gå från Palins klädinköp till... islam! Och man presenterade en undersökning som Sociologiska institutionen vid Uppsala Universitet utfört. Den visade att 48,5% av deltagarna i undersökningen instämde i påståendet att "Det borde vara förbjudet att bära slöja i skolan eller i arbetet". Min första fundering är självklart vad tusan det är för undersökning?? Kan inte Sociologiska institutionen vid Uppsala Universitet också göra en undersökning bland oss muslimer, där vi ska ta ställning till huruvida "Det borde vara förbjudet att lära ut evolutionsteorin i skolan". Så ska ni få se på majoritet! Men, lägger vi oss i om ni UNDERVISAR i evolutionsTEORIN? Nej. Varför lägger ni er då i vad vi BÄR FÖR KLÄDER?? Är inte våra kläder mindre väsentligt än vad våra barn lär sig i skolan?

Vidare berättar bloggaren att "Det finns gott om moden att följa". Jaha, och vem har sagt att muslimer skall följa moden? Bara för att icke-muslimer i väst följer moden så måste väl inte resten av hela världens befolkning följa moden? Och förresten så har jag aldrig följt något mode, annat än mitt egna. Så varför skulle jag börja följa något mode nu?

Naturligtvis kan en text om kvinnlig muslimsk klädsel inte skrivas utan att innehålla orden "De slöjor som uppfattas som förtryckande". Uppfatta på ni! Men låt oss som vill bära dessa kläder göra det! Personligen tycker jag det är helt hemskt hur man kan se vissa människor gå klädda idag, men inte tusan går jag och kastar en stor filt över dem för det (i motsats till att riva av sjalen). Nej då, gå ni klädda som ni vill, men kom inte till mig och klaga sedan när ni inte blir tagna på allvar.

Det jag ändå reagerade mest på var den video som inlägget länkade till. En video som faktiskt hade kunnat vara rolig*. Om det inte varit för de hemska s.k. "skämten" som levererades. Hela sketchen visade bevis på extremt osmaklig och ensidig tankegång. Varför alla dessa sjuka hänvisningar till sexualitet och allt som där hör till?? Uppenbarligen så får man inte gå ut på gatan idag om man inte är sexig. Eftersom en kvinna i kläder som är menade att dölja den sexualitet hon annars skulle utstråla hånas så enormt.

Däremot kan jag rekommendera två roliga skämt som delges på Integrationsbloggen. Jag fnissade gott för mig själv åt de två teckningarna, även om jag inte kan hålla med om det övriga som sades i inlägget.

Nu blev det här ganska rörigt.. Jag blev bara så upprörd och dessutom känner jag mig lite stressad.. :-) Trots det så kunde jag idag inte låta bli att testa mitt ekologiska fotavtryck. Det här blev resultatet...


Eftersom det enda vi konsumerar i det här hushållet är mat och energi, så förstår jag fullt att diagrammet ser ut som det gör. Hade vi bara lite mera i inkomst så skulle jag även satsa mera på ekologiska produkter. Men med högre inkomst så blir man väl automatiskt mera slösande på något annat, så det går väl jämnt ut i slutändan. Det svåra med testet var att fylla i antalet kilometer man färdas per år i lokaltrafik/bil/tåg/flyg/etc. Där har jag antagligen i underkant.. Jag vet ju för tusan inte ens hur långt det är mellan här hemma och där hemma.. :-) Gör testet! Själv ska jag fortsätta läsa lagar i Zeteo, det är köplagen och dess speciallagar som gäller den här veckan. Faktiskt riktigt spännande! :-P

*) Sketchen innehöll faktiskt ett roligt skämt ("Hottest designer Muslim Dior -he used to be Christian Dior, but he converted")

2 comments:

Anonymous said...

Asalam aleikoum syster!

Teckningarna var ju rätt så roliga faktiskt :)... men det var ju lite synd bara att de var tvungen att skriva något. Jag brukar försöka hålla mig undan och läsa allt islamofobiskt, jag blir bara så förbannad så jag vet inte var jag ska ta vägen. En sådan ilska som man blir ledsen också... jag menar, de fattar ju inget... de går ju miste om eveigheten! Jag menar - Hallå! Det är ju evigheten!

Jaja... man får ju försöka att trösta sig med att tänka på hur Profeten (Allahs fred och välsignelser vare med honom) hade det under sin tid. Tänk dig själv att du har kontakt med Allah, Skaparen, och folk tror inte på dig och smutskastar dig!... SubhanAllah! Om Allah har bestämt att deras hjärtan ska förbli stängda går ju inget att göra åt det.

Tänkte bara på det du skrev tidigare om att skaffa en arme i 16e arr, så kanske vi drar ner till paris ett tag och försöker att skaffa jobb eller så. Eventuellt, InchAllah i januari, då kan jag joina din islamistiska grupp :) hehe.

Jag gillar det du skriver :)

Ha det så gott
Asalam aleikoum

it's a lifestyle... said...

Wa alikoum salam, syster!

Ja, visst var teckningarna roliga! Jag brukar också undvika att läsa om någon skrivit något som de uppenbarligen inte har någon susning om, men ibland kan jag inte låta bli.. och då blir jag arg och ledsen.. Och du har så rätt när du berättar om Profeten och sahaba, Maryam. Barak Allahu fiki! När jag såg Al-risala första gången så bara grät jag och skämdes så enormt för att jag ibland går och tycker synd om mig själv när några äldre damer tittar på mig uppifrån och ner, tre gånger om. Att tvingas se sin mor torteras till döds, att ständigt leva under hot eller att aldrig bli betrodd utan istället hånad, det är några gånger värre än det lilla jag möter.. Tack för påminnelsen idag, Maryam! Jag behövde den nu... :-)

J(ih)AA(d)!! :-) Paris väntar otåligt på er ankomst! Det vore jättespännande om ni flyttar hit! Incha allah! Förhoppningsvis är vi kvar, incha allah...