Thursday, October 09, 2008

Är det inte intressant att man (läs: jag) alltid sätter rubrik till sist, medan det är vad ni läser först...

Internet strular. Jag vet inte om det är våra datorer eller Liveboxen som knasar, men jag (min dator) tar emot en tusans massa paket (datorterm) trots att jag skickar bara några få.. Det är något skumt med kommunikationen!

Jag har nu inte skrivit på evigheter igen, det beror inte på internet-strul eftersom det började häromdagen och är värst idag, utan det beror på att jag hade besök från kobben av faster och två kusiner. Vi spenderade en massa dagar traskande omkring och försökte hinna med så många sevärdheter som möjligt. Jag har kommit fram till att man inte kan besöka Paris på en helg. Det går inte. Det finns så mycket att se att tiden inte räcker till, dessutom blir man så mätt på att se på saker att man inte kan ta in allt. Det är synd, eftersom det faktiskt finns så mycket som är värt att se på och att njuta av. Jag är lyckligt lottad som får bo i den här staden, al hamdoulillah.

Det jag egentligen tänkte berätta för er, kära läsare, är att jag har funderat på en sak. Jag sitter här och sliter mig i håret och försöker lära mig lite arabiska, trots att jag inte alls gillar kursupplägget. För någon månad sedan så konstaterade jag att jag är dum som inte lärt mig finska ordentligt. Efter alla de chanser jag haft, efter alla år jag bott i Finland (kobben är inte Finland, kobben är Kobben). Idag sade jag till mig själv att om jag en dag lyckas lära mig arabiska, då ska jag väl tusan också kunna lära mig finska?? :-| Vi får se hur det går, allahu 3lam.

Är det någon annan som funderar på att lära sig finska? Kolla in det här då. :-)

Skrev jag någonsin om det uppenbara kring blankare? För de icke finanskunniga så kan jag först berätta att en blankare är en person som säljer värdepapper som han lånat av någon annan. Då blankaren tror att priset på ett värdepapper (ett företags aktie) skall gå ner inom kort, lånar han alltså värdepapper från någon annan som har och säljer det till det aktuella priset. När priset sedan går ner så köper blankaren den mängd värdepapper som han lånat och ger tillbaka lånet. Vinsten kommer naturligtvis från att man säljer till ett dyrare pris än vad man köper in för, samtidigt som man ju säljer något man inte äger. Till det intressanta. Under den pågående finanskrisen så har man tillfälligt förbjudit blankning på ett flertal företags aktier. Blankarna sägs ha en del i orsaken till den finansiellt turbulenta perioden som vi befinner oss i just nu. Behöver jag säga att det enligt shari'ah är förbjudet att sälja något man inte äger?

No comments: