Saturday, November 22, 2008

Baguette

Jag har fått dille på nybakt baguette med smör. Det är så gott! Och eftersom det är i stort sett luft (förutom smöret då) så kan man tyvärr äta alldeles för mycket av det. Idag när jag traskade hem från bageriet med en varm baguette i handen (maken lagade marockansk ärtsoppa till lunch -ett ypperligt tillfälle att lura till sig lite baguette med smör) så gick jag och tänkte på när mamma någon gång under mina barndomsår berättade om fransmännnen och deras baguetter. "Tänk! I Frankrike, där tar de bara baguetten under armen och går hem -utan varken plastpåse eller någonting." "Usch", minns jag att min reaktion var.

Idag har jag en helt annan syn på saken. Varför linda in något som man skall gå 500 meter med, för att sedan direkt äta upp? Det är då intressant vad åsikter kan förändras med åren. Som många redan vet så är det inte bara synen på opaketerad baguette som jag ändrat åsikt om, även äktenskapet, barnuppfostran, kosthållning och klädsel är några områden som jag med åren förändrats inom. Denna förändring är inte unik, de är många som har förändrats med åren. En bekant som under gymnasietiden var en av kobbens partydrottningar, ser fram emot att tillbringa årets julhelg i ett kloster och njuta av själens helande. Gårdagens partydrottning är långt från den person hon är idag. Om vi nu är så många som lyckats förändra våra tankar och åsikter så radikalt, varför skulle inte Cherin Awad kunna förändra sina åsikter*?

Nu måste jag maila min mamma! (Ännu ett område jag ändrat åsikt om, nuförtiden bryr jag mig om att höra av mig till mor när det gått ett tag utan att vi har hörts).

* Jag varken försvarar eller slår ner på Cherin Awads åsikter. Hon får ha vilken åsikt hon vill, utan att jag lägger mig i det. Det jag vill belysa i mitt uttalande är att folk kan förändras, likaså Cherin Awad.

No comments: