Wednesday, December 09, 2009

proportionerlig mediabevakning?

Jag skulle kommentera ett blogginlägg här, men det blev så långt att jag fick skriva ett eget blogginlägg för kommentaren. Lite hårda ord kanske, men förhoppningsvis får jag fram min åsikt...

Jag har alltid tyckt att hela influensa-grejen har varit alldeles för uppblåst i media. Väldigt många människor dör redan varje år av sjukdomar som de drar på sig efter en vanlig influensa. Och hur många är det som dött hittills i svininfluensan? Enligt WHO, nästan 8800 personer i hela världen. Medan obekräftade uppgifter berättar om 500-3000 döda per år bara i Sverige (och naturligtvis finns det också motstridiga uppgifter) för den vanliga säsongsinfluensan.

Vi kan fortsätta att jämföra dödstal.. Det dör ca tre miljoner per år av diabetes och nästan två miljoner av tuberkulos (bara i Sverige så dog det 54 personer i TBC under 2007 och i Finland 31 personer).

Känns det fortfarande aktuellt att vara rädd för svininfluensan? Nej, jag tror mest att det är namnet som skrämmer oss. Ska vi dö nu så ska vi det, med eller utan spruta!

3 comments:

Fatiha said...

Det är så sant. Dör vi så dör vi inget vi kan stoppa.
Vare sig det är av svininfluensa, annan sjukdom eller bara bli överkörd. Känner mig lugn, vill själklart inte dö än. Har så mycket att lära mig.
Men inget jag kan förhindra om min tid är kommen.

Oj vad vuxet det lätt. Är i ärlighetens namn lite rädd för att dö.

it's a lifestyle... said...

Själv är jag inte rädd för att dö, men jag är absolut inte förberedd på att göra det än. Vilket ju är lite dumt, eftersom jag ju kan dö i vilken sekund som helst... :-S Nu blev det här en jättedyster konversation.. :-/ Ute skiner solen efter ett nattligt regnväder, jag tror jag skall tänka på det istället för döden! :-)

Anonymous said...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu