Saturday, September 09, 2006

släktskapssystem

Jag har funderat lite kring relationen mellan beteckningarna unilinjär samt kognatisk härstamning och dess praktiska betydelse i jämförelse med genetiken. När man pratar om genetik och folkgrupper finns risken för att man blir klassad som rasist, troligen tänker många på Hitlers rasteori och hans genetiska laborationer, men det är inte riktigt vad som rör sig i mina tankar just nu.

Nä, jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det inledande stycket och jag orkar inte fundera ut det heller, jag vill mest bara skriva ner mina funderingar och sedan återgå till soffan och boken jag läser -helst utan den här hemska hostan.

Alla vet vi ju att en muslimsk man kan gifta sig med en kristen kvinna (men inte med en icke-troende kvinna) däremot kan en muslimsk kvinna inte gifta sig med en kristen man. Jag kan tänka mig att detta beror på att man anammar den patrilinjära härstamningsprincipen -det är genom sönerna som blodet går vidare.

Mina funderingar rör sig kring varför har det blivit så? Vem har bestämt det? Ligger det någon praktisk förklaring bakom?

Från den judiska diasporan har jag hört en förklaring vid något tillfälle. Där följer judendomen det matrilinjära systemet -när ett barn föds så kan utomstående endast vara helt säkra på att barnet ärver judendomen om mamman är judinna. Detta har under den senare tiden luckrats upp och även om en judisk man gifter sig med en icke-judisk kvinna så anses barnen vara judar. (Om jag minns rätt så får en judisk man inte gifta sig med en icke-judisk kvinna utan att hon konverterar, men även om hon konverterar så räknas hon fortfarande inte som en "riktig" judinna).

Tittar vi på våra nordiska traditioner så skulle man kunna skönja en genetisk förklaring till vårt kognatiska system. De ljusa generna och de blå ögonen är de undergivna generna och möjligtvis en orsak till den nordiska extremhögerns motsättningar till "blandäktenskap". Men jag både hoppas och vill tro att den egentliga förklaringen till vårt släktsystem bygger på en ökad jämställdhet mellan kvnnor och män (ja ja - och enligt kursboken på det industrialiserade samhället)..

No comments: