Friday, February 23, 2007

Jag vann -utan att spela!

Lyssnar på mina nya "skivor", med Chambao och El Barrio -vad är det med mig och flamenco helt plötsligt? Sitter samtidigt och pluggar finska, har upptäckt att mitt ordförråd är i stort sett obefintligt -jag vet inte ens vad arm är på finska. Kesäkurpitsa är annars ett ord jag borde lära mig också, jag fick problem en dag när jag var kaupassa. Här på fastlandet (i Finland) ska man väga grönsakerna och frukterna själv innan man går till kassan (antalet gånger jag glömmer bort det är = antalet gånger jag inhandlat någon grönsak eller frukt - pari kertaa som jag faktiskt kommit ihåg att väga). En dag stod jag där förvirrad med en squash/zucchini i handen och funderade på vilken knapp jag skulle trycka på, det fanns inget som liknade något av de vanligare namnen på grönsaken. Det är tur att man kan fråga någon på svenska om saker man inte vet!

Jag borde också förbereda presentationerna jag har i miljövård, spanska och engelska, dessutom borde jag plugga arabiska och data warehousing. Helt plötsligt har jag hur mycket som helst att göra... :-S

I allt detta pluggande kände jag mig välförtjänt av en liten paus, jag gick ner i källaren och bokade tvättmaskin, på vägen upp kikade jag i min brevlåda (trots att jag aldrig får post -inte ens Stbl). Till min förvåning låg det ett brev där -jag hade post! och det var inte ens Kirkko y Me! Det var ett brev från Viking Line... (Jag visste inte att de hade min adress hit till Åbo) När jag öppnar brevet ser jag en lite rosa lapp som liknar en handskriven räkning, shit! är min tanke, har jag glömt bort att jag bokat någon biljett och måste betala något?? Men all denna oro helt i onödan.. Mitt förslag om ett utökat utbud av vegetariska rätter hade kommit fram till huvudkontoret, tyvärr har inte vegetariska rätter någon åtgång så det är inte lönsamt att ha dessa på Isabella (men tydligen kan man ha en rätt på Amorella -svenskar äter bevisligen mera vegetariskt än vad finnar gör), men däremot får jag ett gratis buffé-besök på valfri Viking Line båt! Ibland lönar det sig att klaga! :-)

No comments: