Tuesday, February 13, 2007

Salaam! - Frid!

När jag published föregående inlägg så började jag fundera på de gånger jag känt mig ofendida under den senaste tiden. Det verkar som att jag på senare tid börjat ta åt mig mera än vad jag tidigare gjort. Visst har jag tidigare lätt tagit åt mig om någon sagt något negativt, men endast om det var riktat direkt till mig. Nu mår jag dåligt att höra någon prata illa om kvinnor, muslimer, mina vänner och till och med personer jag knappt känner. Vad är det som har gjort mig så känslig? Jag kan nästan förstå att personer blir så upprörda på några tecknade figurer, så att de börjar bränna ner ambassader och flaggor.

Nu tänker kanske en och annan att "ja, Islam det är ju en agressiv religion, se bara hur den förvrider människors tankar". [Ska punkten vara på utsidan eller insidan av citationstecknet??] Jag är av en helt annan åsikt! Jag ser det på följande sätt...

Islam är en fredlig religion, tänk bara på hur man hälsar på sina medmänniskor med as-salamo aleikoum som betyder frid vare med dig (dessutom, inom Islam är det en synd att prata utan att mena det man säger, alltså försvinner motargumentet om att det bara är något man säger). Inom Islam är det absolut förbjudet att tala illa om andra personer, det är förbjudet att lyssna på förtal om icke närvarande personer och det uppmanas till att man ska med omsorg välja de personer man sitter med (tjejer, känner ni igen det uttrycket :-) ), dvs sina vänner. Nu kanske ni förstår att jag mår dåligt av att höra/se/uppleva förtal om mig, mina systrar och bröder och mina vänner.

No comments: