Monday, April 30, 2007

Hobby-Ulama

Vänta nu, den här sidan av mig känner jag igen. Jag har massor att göra och sätter mig ner för att studera, mina tankar snurrar runt och det går inte att få stopp på dem, det enda är att skriva ner tankarna (ett trix jag kan rekommendera för de som inte kan somna pga snurrande tankar).

Som jag nämnt tidigare så uppmuntras en muslim, till skillnad från vad många i västvärlden tror, till att fundera på och ifrågasätta ordningen inom Islam. Varför är saker på ett visst sätt? Till svaret hör att man även lägger fram bevis tagna från antingen Koranen eller någon Hadith. Jag och min syster i Islam brukar ägna tid till att svara på varandras frågor och resonera fram till olika svar, avsaknaden av bevis och egentlig kunskap i tolkning av dessa är inte något som hindrar oss. Medvetna om vår ringa kunskap har vi ironiskt gett oss benämningen Hobby-Ulamas, ett sätt att påminna oss själva om att det vi resonerar kring egentligen kan vara helt fel och att vi, då möjlighet ges, bör leta upp bevis för att bygga på med egentlig kunskap.

Well, det jag funderat kring den här morgonen är varför det är sunnah för kvinnan att be hemma, medan det är sunnah för mannen att be i moskén. Jag är säker på att det finns något bevis eller fatwa av någon kunnig Ulama om detta, men eftersom jag gärna vill komma fram till något jag själv tror på så fortsätter jag att fundera på egen hand. Min fråga leder mig in på frågan till varför man ofta ser just män som står och hänger på offentliga platser och sällan kvinnor (jag tänker nu på los moros och los pakis som brukar hänga på gatorna i BCN -M, hur gick vår teori kring det där?)

Mina funderingar leder mig till den enkla förklaringen att det är kvinnorna som kört ut männen på gatan och till moskén, för att i lugn och ro kunna sitta hemma med sina kvinnliga vänner, dricka te och ta det lugnt... :-D

1 comment:

Anonymous said...

hm, jo, är man positiv kan man ju se det så. annars kan det ju vara att mannen alltid tycks vara mer sammanknippad med offentliga platser, o kvinnan med hemmet. o medan mannnen går ut o hänger i gathörn så har inte kvinnan den möjligeheten, dels för att hon som kvinna inte ska visa sig offentligt, o dels för att hon har 4 snoriga ungar samt en middag för 12 pers att ta hand om hemma...

(tänker inte bara på islam här, utan precis hela skiten -är ju alltid samma!)