Sunday, April 08, 2007

Pollution, Prejudices, and Experiences

6 apr 2007 12:06 I have realised how polluted luften i min studiestad är... Här ute, en el archipiélago, el aire está tan frisk och härlig att andas in... Si no fuera por falta de bredband, så kunde jag bosätta mig här. Hasta que he pensado att på söndag, på Ungdomsföreningens möte, föreslå att det skulle startas upp en fritidsgrupp för öns muslimska invånare. El problema será att ön inte har några muslimska invånare, men däremot finns det tydligen en rom-familj...

Pang! Det slog mig att jag borde arbeta med mina fördomar. Trots mina försök att se förbi fördomarna, så sitter de i ryggraden och jag reagerar instinktivt. Först efteråt kommer jag på mig själv och får liksom skuldkänslor för hur jag reagerat. Visserligen har jag brutit ner flertalet av fördomarna jag bar på då jag för första gången tog mitt flyttlass och lämnade stor-holmen för fastlandet, men just romerna –även kallade zigenare, eller tattare- hör till den grupp som jag fortfarande ser genom ett färgat skynke som hänger för ögonen då jag hör talas om dem.

Min närmsta kontakt jag haft med en rom är en konvertit i moskén, eller det är åtminstone vad jag tror att hon är (fördom?), för jag antar att den korta konversationen jag en gång hade med några romer på en Finlands-färja/Sverige-båt knappast räknas. I vilket fall så var samtliga personer väldigt trevliga...

Nu är det lunchdags –min favorit.... moffa-välling!

1 comment:

Anonymous said...

jag lekte alltid med en massa på alla färjor när jag var liten! men var lite svårt, för de allra flesta pratade ju finska. + att jag var REJÄLT avundsjuk på alla fina klänningar, och tjatade rejält på ma o pa för att också få gå omkring som en liten prinsessa (men det fick jag inte).

o katarina taikon är min idol! :) pappa har signerad bok el ngt med henne. man är ju liksom uppväxt med katitzi (och nationalteatern :)..!

hej ho, snart ses man! (hatar folk som använder 'man' såhär, men så gör man iaf mkt på franska! lektionen har börjat! :)