Monday, October 22, 2007

Jag har hört att svensk äktenskapslagstiftning är en av de enklaste i världen, och jag börjar tro på det....

Jag besökte Skatteverket idag, ärendet var registrering av äktenskap. Planen var väl att gå och höra vilka papper de vill ha för att jag ska kunna registrera mig som en gift kvinna. Med mig hade jag en kopia av äktenskapsintyget, samt en engelsk översättning av den arabiska versionen, ingen av kopiorna var ens bestyrkta.

Väl på plats kunde jag tro att det var Migrationsverket jag kommit till, och inte Skattekontoret. Bland de kvinnliga besökarna var nog vi sjalbeklädda i majoritet... (SubhanAllah!) Efter en lång väntan var det äntligen min tur. Jag går fram till disken och meddelar att jag i sommar har gift mig utomlands, och jag vill nu registrera äktenskapet här. Jag får ett glatt gratulerar till svar och mannen tittar nyfiket på de två papper jag håller i min hand. Han är endast intresserad av den arabiska kopian -översättningen sköter de själva på Skatteverket. En namnteckning till och besöket var överstökat. Ett personbevis kommer så småningom att dimpa ner i brevlådan.

Så enkelt var det! Och en trevlig pratstund fick jag också, då mannen som betjänade mig var hemifrån Marocko...

2 comments:

Anonymous said...

åååh! vad gulligt!! :)

det är så det ska vara....

sedermera said...

aah, vad skont med ett sant bemotande o att det ar enkelt att fixa nat for en gangs skull!!!