Thursday, October 18, 2007

Ramadan och Eid är över –nu, tillbaka till vardagen...

Nu har jag äntligen läst en översättning av The Marriage Contract som jag skrev på i september. Jag fick mig ett gott skratt, det står att min man (innan vi gifte oss) var single och att jag (innan vi gifte oss) var virgin. Skulle någon av oss vara virgin, så tror jag inte att det vore jag.... Ja, såvida man inte ser det som att jag blev ”pånyttfödd” då jag konverterade –men riktigt så fungerar det inte.

Efter flytten från Marocko till Frankrike har jag nu avancerat från att vispa ägg och socker med gaffel, till att vispa ägg och socker med en visp (vanlig enkel plastvisp –ingen elvisp). Det ni! Det var en enorm skillnad i arbetskraft och åtgången tid med att vispa med en visp jämfört med gaffel, jag blev förvånad själv över hur fort det gick. (I brist på annat viktigt att fundera över...) Men tyvärr, från att ha tillgång till svärmors stora elektriska ugn har jag nu endast två spisplattor att använda mig av (det här studentboendet är super-utrustat med non-internet och non-praktiskhet). Nöden är uppfinningens moder brukar man säga, så istället för att baka i min non-existerande-ugn så bakade jag en sockerkaka i en kastrull på spisen! Resultatet var väl sisådär, men det berodde knappast på att jag bakade i just en kastrull, utan snarare på att jag lade för mycket smet i kastrullen, kakan blev lite spittoger (ett av orden på lappiska, min morfars dialekt, som jag inte vet hur det sägs på högsvenska).

Under den senaste tiden har jag varit en flitig student. Hobbyläkare som jag är, har jag diagnostiserat mina svårfokucerande ögon till att vara trötta av allt läsande. Och mera väntar... Jag har trots allt haft en väldigt lugn start i Åbo, om en par veckor kör det igång på allvar där och min tid kommer verkligen inte att räcka till.. Hur gör folk som gör tusen saker samtidigt? Jag menar, det finns ju de onormala människorna som studerar dubbel-heltid och är aktiva i en massa roliga tillställningar. Jag försöker ju bara studera på heltid + halvtid + lite extra tentor som jag har att ta igen från tusen år tillbaka i tiden (det börjar bli dags att skriva de återstående tentorna i matematik, för att starta processen av tillgodoräknande i Åbo). Just ja, så har jag en man att ta hand om också... Det är nog dit min tid försvinner...

När jag tänker närmare på det så tar det mera tid när man inte är ensam. Jag kan inte längre lämna frukosten framme för att äta samma sak till lunch, och jag kan inte längre bara äta en smörgås till middag. Jag är inte längre lika avslappnad då lägenheten svämmar över av dammtussar (Lisa, vår teori om att studentbostäder genererar mera damm än andra hus blir bekräftad här i Frankrike också –det var väl med dig jag hade den här teorin??) och att låta bli att duscha på några dagar är otänkbart. Att inte duscha på några dagar... Kanske något jag inte borde skriva på min blogg, dessutom med tanke på att flertalet av mina fd arbetskollegor läser den ;-) men... Senast jag var till Norden så var jag som sagt ganska stressad... Resultatet var att jag hann duscha fyra gånger på tio dagar! :-| Varav en gång ingick det bastubad –något jag hade planerat att göra varje kväll som jag var hemma.

Nu vet hela världen precis allt som bearbetas i min centrala processorenhet. Dags för mig att avbryta och stänga ner för idag. Studierna väntar, och sedan den tomma resväskan som ska fyllas. Imorgon åker jag incha allah hem igen...

No comments: