Monday, October 15, 2007

Man blir ju arg för mindre...

Massor och ingenting har hänt, jag har hur mycket som helst att blogga om, men jag saknar tiden att sätta mig ner och samla mina tankar. Vad gör jag då, som tar så mycket tid? Jag pluggar... Dag ut och dag in. Det är hemskt vad mycket tid studerandet tar när man tar det på allvar.

I alla fall, jag hinner emellanåt läsa på DN.se också. Idag läste jag att min favorit-regering (not!) har valt att förbjuda religiösa inslag i skolundervisningen. Och vem har sagt att Darwinism inte är en religion? Borde inte ett land som Sverige, med religionsfrihet, åsiktsfrihet och yttrandefrihet, låta samtliga världsuppfattningar få komma till tals? Undviker vi verkligen fundamentalism genom att undanhålla vissa fakta? Undviker man inte fundamentalism, liksom man undviker rasism och utanförskap, med information?

För Sverige i Tiden vill jag ge ett råd. Istället för att förbjuda, se till att allting nämns!

1 comment:

Anonymous said...

Amen! Kunde inte sagt det bättre! Evolutionsteorin är en t e o r i den också ju... På samma sätt tycker jag att man inte ska sluta fira jul etc i svenska skolor utan fira jul OCH eid OCH yom kippur OCH persiskt nyår osv. Men ja, nu ska du läsa din mejl och skriva till mej!! Kram.