Thursday, August 07, 2008

EU

Nu är Sarko ute och cyklar igen (eller så har han "sprungit" för mycket i solen på stranden där i södra Frankrike var hans fru har en lyxvilla). Hur kan han mena att t.ex. Belgien skulle dela EU-kommissionär med Nederländerna och Luxemburg, när bara Belgien skulle behöva två kommissionärer (en flamländsk och en fransk)?? Är det dessutom helt okej att Österrike delar kommissionär med Tyskland, som ju är ett "tusen" gånger större land? Nej, jag håller med Ursula Plassnik, Österrikes utrikesminister, om att "Iden om kombi-kommissionärer eller halv-halv-kommissionärer är inte ens ett dåligt sommarskämt" [SvD].

Nu väntar jag bara på EU:s förfall... Unionen har blivit för stor, det går inte att försvara så många intressen på en och samma gång!

3 comments:

Zahra said...

Du låter precis som min pappa, han har förutspått EUs snara undergång de senaste tio åren... :-) Och vi VET ju att inte bara EUs, utan hela Europas, förfall är nära förestående, med alla muslimer som kommer hit och tar över ;-)

Therese said...

Öhh... Belgien har i dag EN kommissionär, en mycket duktig sådan, som sköter bistånd, utvecklings- och Afrikafrågor. Det interna gnabbet i Belgien påverkar inte landets kommisisonärs arbete med EU-politik.
Bara för att förtydliga.
Teresa Küchler

it's a lifestyle... said...

Zahra >> Hehe.. Så jag har något gemensamt med din pappa också!!

Teresa >> Ja, Belgien har EN kommissionär, men Sarkozy föreslog ju att Belgien skulle tillsammans med Nederländerna och Luxemburg dela på en kommissionär. Visserligen skall kommissionärerna arbeta för EU:s bästa, men hur man agerar färgas av kulturen man kommer ifrån, det går inte att undgå. Om det är så viktigt att alla länder har varsin kommissionär, eller som de stora länderna att ha två kommissionärer, så måste det väl vara av vikt varifrån man kommer? Man kan ju som kommissionär även välja att arbeta för det nationella intresset, vilket man i Belgien kan säga att det finns två. Tycker dessutom det fransktalande Belgien det är okej att ha en flamländsk kommissionär? Men det är klart, det kanske inte var en slump att den tidigare kommissionären var fransktalande. De kanske har för avsikt att alltid ta varannan fransk och varannan flamländsk... Slutligen måste jag säga att mitt inlägg också innehöll en stor portion humor när jag sade att Belgien skulle behöva två kommissionärer.. Jag ville aboslut INTE klaga på Michel Louis arbete!