Thursday, August 28, 2008

jag kom på en superb rubrik, men nu har jag glömt den igen...

Är det ignorans eller okunskap? Ivarjefall, jag blir så arg på mina bröder och systrar ibland (och inte minst mig själv). Vill vi verkligen dricka en dryck som kommer från ett företag som sponsrat personen som står bakom "war on terrorism"?? Konsumentmakten finns! Men de rika arabemirat-knösarna som spatserar omkring på Champs Elysees för att visa upp sin rikedom, de bryr sig obviously lika mycket som en sten bryr sig om en papperslapp.

Hade det inte varit för "peststämpeln" så hade jag även länkat till en trevlig nyhet som kom igår. Fondbolaget Selector Management har en fond som investerar enligt sharia, dvs undviker att investera i porr, vapen, alkohol, banker och andra finansinstitut. Fonden erbjuds via Avanza (i Sverige). Problemet med artikeln är att artikelförfattaren menar att finansinstituten har en peststämpel i sharia. Personligen tycker jag att det är ett alldeles för kraftigt ordval och något liknande finns ju inte rörande porr, vapen och alkohol då man pratar om etiska fonder (rätta mig om jag har fel). Det är liksom att sådant vi ser som förbjudet inom islam, ser vi som pest. Jag tycker det är två helt olika saker, förbjudet och pest...

Avslutningsvis vill jag ämna en tanke åt barnen.

2 comments:

Zahra said...

Vad intressant! Jag har aldrig hört talas om detdär Vimto. Som dessutom är brittiskt :-S Och de rika arabknösarna som häller i sig coca cola är väl de samma som spenderar 7000 kronor på en abaya... Må Allah vägleda och stärka vår ummah!

(säger Pepsi-fanatikern nummer 1... Fast jag har faktiskt slutat dricka det nästan helt och hållet, alhamdulillah :-))

it's a lifestyle... said...

Nej, jag kände inte heller till Vimto -och då har jag bott i britternas rike!! :-|

(De där billiga Coca Cola-kopiorna, Cola och vad de nu heter, de är ändå helt bra om man som jag inte är helt kräsen utan bara vill ha något i cola-smak. Tyvärr finns de sällan att få tag på annat än på typ Lidl, Ed (Dia) och liknande billighets-butiker, eller på någon politiskt medveten alternativ-restaurang i Stockholm.)