Wednesday, August 06, 2008

Nu blir jag så där förvirrad igen...

Okej, Kraft foods har sålt chips-avdelningen till Herkules. Det innebär Maarud och Estrella, kan vi läsa i di.se. Affärsvärlden å sin sida, skriver att även Taffel chips har sålts till Herkules. På Taffels hemsida (som inte egentligen är så informativ ur ett investeringsperspektiv) står det att "Taffel är ett finskt varumärke och största delen av Taffel-produkterna är inhemska." Vidare skriver både Affärsvärlden och Di att tillverkning (av de produkter som ingått i försäljningen) finns i Norge, Sverige och Litauen, men vi vet ju alla att Taffel produceras till största delen på Åland (d.v.s. Finland!!) Hur går det ihop? Jag vet att OLW såldes till Norge av Taffel för evigheters evigheter sedan, men jag förstod då att Taffel fortsatte att vara åländskt (finskt).

Hur är sanningen egentligen? Är det någon som vet? Eller måste jag fråga min kusins sambo (som jobbar som datachef eller liknande på Chipsens huvudkontor i Mariehamn)?

2 comments:

Anonymous said...

Taffel = Chips Oy = ORKLA ASA (Norge)

Estrella = Maarud = Herkules

Nesten all chips i Norden er norsk.. !

it's a lifestyle... said...

Orkla? Ah.. Att Göteborgs Kex skulle vara norskt -det visste jag inte. Man lär sig alltid något! (Orklas hemsida är för övrigt något av en informationsplats för investerare!!) Här hittar man mera information om Chips koncernen.. http://www.chips.fi/start.con

Jag tackar och bockar och niger för upplysningen, käre norrman! :-)