Saturday, October 17, 2009

Jakt

Vi är återigen inne i en period då folk smyger omkring utanför husknuten, dvs i skogen. Traktorvägen utanför huset slutar någonstans framför ett träd, ändå är vägen under den här perioden fullt trafikerad. Häromdagen höll jag på att krocka när jag svängde runt bilen och skulle köra ner till den riktiga vägen. För en kort stund sedan hörde jag ett skott. Älgjakten är i full gång.

Igår var det nära att min bror och jag skulle få två får med oss hem. Vi var ut på en promenad och stannade upp för att titta på de söta fåren. De tittade tillbaka, för att därpå komma rusande mot oss. Visserligen fanns det ett elstängsel mellan min bror och mig och fåren, men det hindrade som sagt inte två får. De smet under stängslet och hoppade sedan upp på vägen bredvid oss, fåren sprättade till när elen gick genom deras onaturligt feta kroppar. Lugnt började de beta det gröna gräset vid vägkanten.. Själv visste jag inte vad jag skulle göra. Om någon körde förbi i den stunden skulle de säkert tro att jag och min bror försökte sno två får.. :-S Jag greppade en plogpinne och bad min bror fösa fåren mot stängslet som jag tänkte hålla uppe med plastpinnen. Det gick snabbt, inom kort var fåren tillbaka i hagen och plogpinnen stående bredvid vägen igen. Sedan kom en bil. Min bror och jag gick hem igen.

No comments: