Monday, October 19, 2009

ouch!

Jag gjorde några capoeira moves ute på gräsmattan igår -och det skulle jag inte gjort! Armar, ben, rygg, mage, höft... (Har jag glömt någon del av kroppen?) Allt är bara en stor hög träningsvärk!! Men det värsta var nog att jag knappt orkade springa en kilometer till uppvärming. Jag var trött redan innan jag började med capoeiran.. Så dåligt! Jag tror aldrig jag har varit i så dålig form som nu..

Dessutom fick jag en lätt chock när jag skulle hjälpa min mor att väga sin resväska häromdagen. Eftersom väskan inte gick på vågen så fick jag först väga mig själv (!) och sedan väga mig med väskan i handen... Det var nog det som fick mig ut på gräsmattan och göra några gingas igen.

Att SD:s partiledare har skrivit en alldeles förfärlig debattartikel och att gemene man tycker att pojkars omskärelse är ett övergrepp* och att Israel försöker stifta europeiska lagar och att Nobels fredspristagare, Barack Obama, tillåter Israel att uppföra illegala bosättningar på palestinsk mark, allt sådant struntar jag i just nu. Det är för upprörande att tänka på för att vara bra för hälsan.

* Omskärelsen har tydligen blivit killarnas svar på kvinnans hijab. Icke-muslimska européer tycker att det är så hemskt och förtryckande medan vi som blir omskurna eller bär hijab är stolta över det. Jag har inte hört någon judisk eller muslimsk man tala illa om sin omskärelse, däremot har jag hört om vuxna personer som letat efter någon som kan göra en omskärelse åt dem därför att deras föräldrar inte gjort det när personen var ett barn. Så lägg ner debatten om omskärelse, det är ett dött lopp!

2 comments:

Anonymous said...

Varför omskärelse? jag tycker att det är ett onödigt ingrepp, men jag förstår att du tycker annorlunda

it's a lifestyle... said...

1. Koranen 16:123 - Och tiden kom då Vi gav dig, [Muhammad, ingivelsen] att följa Abraham i hans rena, ursprungliga tro, han som inte var en sådan som ger avgudar sin dyrkan.

Som vi alla vet så utför även judarna omskärelse, något som tillhör Abrahams ursprungliga tro.


2. Profeten Muhammad [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] sade, "Fem handlingar är mycket besläktade med fitrah: Omskärelse, klippa eller raka könshåret, klippa naglarna, plocka eller raka håret i armhålorna och klippa [eller raka] mustaschen." [Rapporterad i Bukhari & Muslim]


3. Dessutom så skyddar en omskärelse emot infektioner, cancer och sexuellt överförbara sjukdomar.


Läs mera på http://www.islamguiden.com/manligomskarelse.shtml