Tuesday, January 05, 2010

Recept: Frukostbullar

För ett tag sedan fick jag vara lärling i svärmors kök för en dag. Vi lagade bl.a. frukostbullar med anis och sesamfrön. Bullarna är gudomligt goda när man köper dem från bageriet eller när svärmor lagar dem. Själv har jag inte fått till det än efter två omgångar och jag uppskattar alla möjliga råd och tips som kan göra att jag nästa gång lyckas incha allah. Första gången jäste inte bullarna tillräckligt och andra gången hade jag dem för länge i ugnen så de fick en tjock skorpa... Men egentligen är dem väldigt enkla att laga och, som jag sade, med potens att bli gudomligt goda! Tyvärr är de inte veganska.

Ingredienserna som behövs är

3 ägg (varav 1 ägg + 1 äggvita används till deg och 1 ägg + 1 äggula används till att pensla bullarna)
1 krm salt
2 tsk vaniljsocker
2 tsk torrjäst eller motsvarande färsk jäst
2 dl socker
1/3 dl anis och sesamfrön (ungefär hälften av varje)
15 dl vetemjöl
2,5 dl matolja (godare blir det om man blandar en del smält smör och en del olja)
1/2 l mjölk

Gör så här:

1. Rosta snabbt anis och sesamfrön i en stekpanna. Värm mjölken. Om ni använder färsk jäst skall mjölken vara fingervarm, använder ni torrjäst skall mjölken vara 40-50 grader.

2. Knåda ihop alla ingredienserna till en smidig deg och låt degen sedan stå och jäsa ca 1 h.

3. Baka ut till runda bullar och låt bullarna sedan stå och jäsa.

4. Pensla med ägg + äggula och garnera med några orostade sesamfrön. Grädda bullarna i ugnen. Tid och värme får ni prova er fram till, men ungefär 175-200 grader under femton minuter.

Lycka till!

2 comments:

Maryam said...

Jag ska absolut testa det här receptet, inchallah :), det låter väldigt smarrigt!

it's a lifestyle... said...

Du lyckas säkert bra med dem! Det är ju enkla bullar. Hur kul jag än tycker att det är med att baka så har jag inte så stor erfarenhet av det... :-) Kram och ma'salama.