Wednesday, January 18, 2006

Hund, jobb och GI-värden

När jag är på väg hem från jobbet (med nyligen utökat ansvarsområde) hör jag ett pipande, lite gnällande, ljud från en av portarna i huset bredvid mitt. Jag tittar upp och ser en liten hund som står vid en dörr. Jag närmar mig honom sakta, han tittar upp på mig och sedan ner i marken igen. Han ser ut att både frysa väldigt mycket och vara väldigt rädd. Han vill in genom porten, krafsar lite på dörren.

Jag ringer min guru. Vi bestämmer att jag väntar ett tag för att se om hunden fortfarande är kvar ensam, isåfall skulle jag ringa polisen. Jag går in för att laga min GI-syndiga middag. Middagen visar sig bli perfekt -100% klumpfri mannagrynsgröt. Jag förstår inte att det alltid lyckades bli klumpar i skolans gröt, jag har för länge sedan tappat räkningen på antalet mannagrynsgrötar jag gjort och inte en enda klump har jag lyckats få till. Men så är jag lite av en gröt-expert också. Synd bara att alla grötar jag älskar (risgryns-, mannagryns- och havregrynsgröt) har så högt GI-värde.

Inte blir det bättre av att jag druckit tre koppar kaffe (observera, en kopp >> mitt morgonkaffe >> motsvarar typ två dubbelespresso) idag. Rena självmordet med den varma chokladen och coca-colan på jobbet. Jag brukar ju inte dricka coca-cola, men jag var så trött idag... Jag har i och för sig lite att ta igen på de 'förlorade dagarna' -då jag typ glömt bort att äta. *nu: njuter extra mycket av chokladen mamma hade med sig från Köpenhamn*

När jag ändå är (lite löst) inne på jobbet.. Chefen kom idag och undrade om jag kunde ta över ansvaret för konsulternas dokumentationen. Det är inget stort ansvar, inte alls! Men det är en sak som är upp till mig att det blir gjort, och det var lite sådant jag ville undvika med det här jobbet. Men jag kunde inte tacka nej heller. Jag vet ju hur mycket jag tycker om ansvar (om än små sådana). Hon som skötte det tidigare har blivit klar med studierna och konsultar nu på heltid med lite andra uppgifter än tidigare.

Snacka om världens tråkigaste blogg! Hur kul är det att veta vad jag varit med om idag?? För allas intresse.. Jag kan lika bra berätta att det tydligen finns en snubbe från Åland som är på ekonomisk-historiska institutionen och forskar i typ ö-gruppers internationella status -eller vad det nu var.. Undrar om det är samma snubbe som nu jobbar på mammas jobb, eller om vi är typ tusen ålänningar på samma inst...

Hunden, ja.... Jag gick in och ställde mig i fönstret för att se vad han hittade på. Efter tio minuter kommer en kille gåendes förbi. Han börjar se sig omkring efter en ägare. Försöker kalla på hunden. Går fram och försöker klappa hunden. Hunden verkar "attackera" på något sätt, killen ryckte till. Efter ett tag ser jag hur han med hunden i famnen försvinner in i en av portarna längre bort. Vips var mitt lilla kvällsansvar bortsprunget (eller bortburet kanske jag borde skriva).

1 comment:

Anonymous said...

vad ar GI?? och joooo, du borde sova lite mera!!! :-) chef-ch..tihi!