Wednesday, January 04, 2006

krav och försvar

Att köpa KRAV-märkta varor ruinerar en fattig student som mig!

Ex 1. Ägg. En förpackning med ett dussin vanliga ägg kostar 19.80 medan KRAV-märkta ägg kostar 32.70 i förpackning om tolv.
>> KRAV-märkt vara 65% dyrare än vanlig vara.

Ex 2. Vitlök. Vanlig vitlök kostar 4.90 medan KRAV-märkt vitlök kostar 9.90
>> KRAV-märkt vara 102% dyrare än vanlig vara.

102%?? Jag valde trots allt vitlöken idag, det handlade ju bara om fem kronor. Äggen jag äter är dock inte KRAV-märkta, jag lägger hellre 12.90 på den ekologiska mjölken, som bara är dryga kronan (20%) dyrare än den vanliga mjölken, men idag var den slut, så jag blev tvungen att köpa av den billigare mjölken.


Mitt försvarsmail:

Hej,
Det var tråkigt att höra. Tyvärr är det ju så att om man arbetar i grupp så står hela gruppen till svars för hela materialet. Eftersom jag inte bor i Åbo så delade vi upp ämnesområdena och skrev på varsitt håll. Jag var väldigt stressad på slutet och tog mig inte tid till att läsa genom texten som min studiekamrat skickade till mig, utan lade direkt in det i uppsatsen. Jag vill inte peka ut någon, men jag vet ju att jag satt och knåpade med min egen text.. Jag kan ärligt säga att jag skäms över det som inträffat, det får inte hända igen.
Mvh, C

2 comments:

sedermera said...

man kan låta bli att äta ägg och dricka mjölk helt och hållet, det är allra enklast! ;)

Anonymous said...

Det ÄR för jäkligt alltså; man har all kunskap, men pengarna vill bara inte räcka till...

Jag har alltid tänkt att: sen när jag är större, vuxen, slutat plugga, osv, DÅ ska jag vara duktigt med allt sånt -då när jag faktiskt har råd, inte har problem att överleva dag till dag överlag.. Men det blir inte av ändå..eget fel. Och vuxen vill jag inte påstå jag är, men iaf pluggar jag inte (ftf) -men jag ska komma igen igen!