Saturday, January 19, 2008

Gah! Dessa kliande ben!!!!

Igår träffade jag K (K som i Ki, inte som i Ka) över en bit mat. Det var riktigt kul att se henne igen!! Hursomhelst, vi började prata om likheterna i ett förhållande med ett uttalat familjeöverhuvud med det slutgiltiga ansvaret och utan dylik. Plötsligt kommer jag på mig själv med att säga en mening i stil med att kvinnan har ju egentligen ingenting i det offentliga rummet att göra.

!

Jag blev minst lika chockad av att höra mig själv säga det, som säkert ni blev av att läsa det. Och det handlar inte om någon vad-heter-det-nu-igen-huvudtvätt-?-?! Don't worry tjejer! Tanken bakom uttalandet var någon helt annan än vad orden antyder (eller inte egentligen, men..), men som de flesta vet så är jag inte alltid så bra på att förklara mig..

Visste ni förresten att det i Talmud (som innehåller tolkningar av Torah) står det att de vise männen har sagt att mera än fyra fruar inte är rekommenderat (enl Westermarck i Äktenskapets historia). På tal om hur förträffligt lika kristendomen och judendomen är jämfört med islam, jag borde ju posta den där andra halvan av argumenten till att muslimer följer bibeln bättre än de kristna själva.. men det blir inte nu precis, jag har fullt upp som det är redan! Men det kommer, det kommer, incha allah!

Attans, jag ser inte ut att hinna med 33-bussen. Suck, måste sluta nu!

No comments: