Friday, January 18, 2008

Jihad

...This data, which I got from the website Wikipedia... enables the mujahideen to choose the targets [for attack]... and to rank them according to their importance. [This list reveals] that Paris is an important capital, [both] in terms of its symbolic [significance]... and in terms of the density of air traffic... Charles de Gaulle Airport in Paris is ranked... as the fifth most important airport [in the world]. This shows that Paris is not just a symbolic capital, but is a major European trade [hub]. My mujahid brother, one disaster in Paris, and you will see how many economic enterprises crash, and how many businesses collapse...

Det här är väl kanske inte text som en muslim borde publicera på sin blogg, men jag kan inte undgå att göra det.. Texten är ett utdrag från ett inlägg på det islamistiska forumet Al-Ekhlas, och översattes av Memri. Med risk för att göra takfeer så vill jag ändå ställa frågan vad det är för typ av muslim som vill förstöra så för andra? Men en liten eloge måste jag ge killarna (och tjejerna?) på forumet, några frågor som var värda att tänka över innan en presumptiv attack..

  • What is the best way to present France in the worst possible light in the eyes of the Muslims, in order to convince the Muslims to attack it?
  • To what extent do the Muslims [in France support] an attack? For, unfortunately, negative tendencies are spreading among them... [such as the tendency] to condemn the mujahideen and to turn them in, to be loyal to France, and to distance people from jihad and resistance...

Själv tycker jag att de kunde fundera vidare på varför muslimer tenderar att vända sig emot dessa action-killar. Kanske för att dessa icke-islamiska jihad-fasonerna (där man dödar oskyldiga och även sig själv -det är HARAM HARAM HARAM) inte gör livet lättare ens för en som verkligen kämpar för muslimernas väl. Istället för att spränga några oskyldiga butiker i luften (eller Eiffeltornet) så kunde väl de här killarna lägga energi på att få europeerna att inse vikten av att ha arbete/praktik/lägenhet trots att man är muslim, vikten av att FÅ bära sjal om man så vill, och vikten av att ha TILLGÅNG till ett bönerum i skolan/på arbetet (har här på unit upptäckt hur praktiskt det är -men jag undvek snällt idag från att be tillsammans med tre unga killar och detta trots att de ändå frågade om jag inte ville be samtidigt som dem). Små saker som dessa är oerhört viktiga för en muslims dagliga liv, och några sprängda Eiffeltorn gör det knappast lättare att få önskemålen uppfyllda.

Astaghfirullah om jag sagt något olämpligt. Det goda jag sagt och gjort kommer från Allah och de fel jag gjort kommer från mig själv. Audho billahi mina-sheytaan ir-radjim.

No comments: