Saturday, April 04, 2009

Åländskt svartbröd

Äntligen hittade jag ett åländskt recept på svartbrödet! Brödet innehåller malt, rågmjöl, grahammjöl, sirap, jäst och vatten. Det serveras med ett tjockt lager smör ofta till fiskrätter och köttsoppor, det passar både till förrätt och varmrätt och likaså till kaffet. :-)

Jag har verkligen mycket att lära! Både om min egen hemort och nuvarande vistelseort.. Folk har alltid en massa bra frågor som jag inte kan svaren på. :-( Som t.ex. var kungen bodde när han inte var i Versailles eller vad svartbröd innehåller. Men nu vet jag det! :-)

2 comments:

Ikke trist pessimist said...

Har faktisk en oppskrift på det brødet, men har aldri prøvd den.

it's a lifestyle... said...

jag har inte heller provat baka, men jag har väl någon dröm om att någongång i framtiden göra det.. som med så mycket annat! :-)