Monday, April 20, 2009

trögt

För att kunna stanna kvar i Frankrike har jag nu börjat titta på okvalificerade jobb (eller vad de nu heter, de jobben som inte kräver någon utbildning eller djupare kunskap i något ämne) men efter att ha fått höra att min franska inte är tillräckligt bra för att undervisa i engelska och spanska (!) så funderade jag på vilka okvalificerade jobb som finns där man inte behöver prata med någon. Att gå ut och rasta hundar, tänkte jag då! Men se nej, för det vill de har 3-5 års erfarenhet... Tydligen har de också hittat någon med 3-5 års erfarenhet eftersom de tagit bort annonsen från anpe, så jag kan inte länka till den. Det ser mörkt ut (inte bara på Cameroons avbytarbänk)...

7 comments:

sedermera said...
This comment has been removed by the author.
it's a lifestyle... said...

precis vad jag också tänkte, såvida man inte undervisar nybörjare så borde läraren alltid prata språket man blir undervisad i.. eleverna måste ju vänja sig vid att lyssna till det. dessutom så förstår jag rätt mycket franska, så eleverna kan ju prata det (långsamt). :-) det handlade alltså om hemundervisning och inte om något lärarjobb på skola.

vad gäller callcenterjobb så hittar jag flera sådana jobb i stockholm än i paris.. och finns det i paris så vill det att man är "bilingue anglais", vilket jag ju på ett sätt kan säga att jag är, ja, tom trilingue anglais. problemet är att det andra språket alltid måste vara franska och inget annat.. och som sagt, riktigt så långt har jag inte kommit än i min franska.

Svarten said...

Jag lade in en länk till din blogg på listan "Muslimer som bloggar"

http://tinyurl.com/cdb4dh

Hoppas det är OK för dig.

it's a lifestyle... said...

Det är lugnt! Länka på.. Du bestämmer själv vem du vill länka till på din blogg. ;-)

För att knyta an till diskussionen på din blogg.. Förstår inte alls varför någon vill förbjuda en annan person från att länka till sin blogg..

Ikke trist pessimist said...

Vet ikke om det går, men å jobbe som medhjelper på et gamlehjem kunne jo være noe hvis du klarer deg sånn någenlunde på fransk. I alle fall trenger man ikke snakke perfekt i Norge eller Finland for det... og da må du jo snakke, så lærer du samtidig språket. Au-Pair er jo dårlig betalt, men da lærer du også språket, og litt penger blir det jo. Eller skulle man tro at de har engelskspråklig skole eller barnehage... eller spansk... men da tar det jo lenger tid å lærer fransk. Det er kanskje ikke så spennende når du er utdannet til noe annet, men sånn midlertidig kunne det jo gå?

it's a lifestyle... said...

..och eftersom jag självfallet tycker att TPB-åtalet är helt uppåt väggarna fel, så tycker jag ju också att man får länka till material som finns på nätet utan att först fråga ägaren om lov. Eller menar ni att jag måste maila DN och fråga om lov varje gång jag vill kommentera något de skrivit om och länka till artikeln?? Så jag länkar helt sonika till din lista, Svarten, på bloggande muslimer, utan att ens fråga först. Jag tar för givet att det går bra! :-)

it's a lifestyle... said...

Ikke trist pessimist: Jag har faktiskt funderat på det, att söka mig till något ålderdomshem. Jag har också funderat på barnvaktsjobb. Vi får se vad det blir.. :-)