Tuesday, April 14, 2009

lite obetald reklam igen

Sett från ett perspektiv är jag en dålig muslimah. Sett från ett annat perspektiv är jag fundamentalistisk. I vilket fall är jag knappast någon bra-bra muslimah, men jag gör så gott jag kan.. Var på skalan jag än placerar mig, så är min högsta önskan att Gud förlåter mig för de fel jag gör och låter mig få njuta av paradisets sötma tillsammans med min man, min familj och mina vänner. Vare sig jag är en bra, dålig eller fundamentalistisk muslimah så gör jag mina fel och ofta gör jag dessa utan att tänka, utan att komma ihåg. Ibland kommer jag på mig själv direkt, ibland tar det längre tid innan jag säger till mig själv dumma dig, så där kan du ju inte göra. Många gånger som jag har kommit ihåg något dåligt jag gjort har jag lyssnat till något samtal på Huda tv (reklam).

Eftersom jag lagt till Huda tv i min Livestation (reklam reklam), så har jag ofta kanalen rullande i bakgrunden under kvällarna. Ibland håller Yusuf Estes några underhållande föreläsningar, ibland sitter några killar och myser i studion och talar om kvinnans rättighet till att få sexuell tillfredsställelse inom äktenskapet (som sagt molly, sex är inte tabu inom islam). Lite nu och då hör jag någon fin påminnelse. Det kan handla om att be Gud om hjälp eller om förlåtelse, att förlåta någon som gjort dig illa, att be, att ha tålamod... Det är då jag kommer på att jag ju faktiskt har gjort just det där som jag inte borde göra... Eller att jag inte gjort det jag borde göra...

Med det här inlägget vill jag alltså berätta om det goda med att lyssna till en islamisk tv-kanal, radio eller föreläsning. Dessutom vill jag tillägga att det är oerhört viktigt att prata med andra muslimer, lyssna till deras tankar och påminnas om en muslims uppgift här på jorden. Även om budskapet innehåller kunskap som man redan anser sig besitta, så är det nyttigt att bli påmind. Det är ju trots allt mänskligt att glömma.

4 comments:

Anonymous said...

Åh... Chrish, detdär va jätte fint tänkt. Men vet du vad annars, jag tycker att du är en bra muslim anywho, en riktigt bra-bra muslim faktiskt. Kram / K

it's a lifestyle... said...

Åh, tack K! Du är då för söt, vännen! Jag hoppas att du har det riktigt bra och att Gud ger er två en underbar vårsol att värma er i efter denna kalla vinter! Kram

Sis said...

Jag tycker att man kallas lätt för fundamentalist..Vad är egentligen det? Jag vet inte men en praktiserande muslim kallas ju lätt det. men ja alhamdulillah jagg får väl kallas det med :o) Alhamdulillah att vi är muslimer.

it's a lifestyle... said...

Ja, både av muslimer och icke-muslimer så får man lätt etiketten fundamentalist bara för att man bär hijab.

Fundamentalister kommer från början från den protestantiska kyrkan och enligt Wikipedia så tror fundamentalister att Bibeln i sin orginalform är fri från fel och motsägelser. Enligt samma källa, Wiki, beskriver islamsk fundamentalism ideologin som förespråkar att man skall återvända till det fundamentala i islam, dvs Koranen och Sunnah.

Så långt, så väl. Men Wiki fortsätter att reda ut begreppet islamsk fundamentalism. Vi får bl.a. veta att fundamentalister motsäger sig yttrandefrihet, religionsfrihet och jämlikhet mellan män och kvinnor. Jag vet inte hur det är med dig, Sis, och övriga muslimer, men jag känner inte igen mig i det. Jag förespråkar religionsfrihet, yttrandefrihet och jämlikhet. Men ändå vill folk kalla mig för fundamentalist...

Men som du säger, Sis, al-hamdoulillah så är vi muslimer. Det är ändå det som i slutändan är det viktigaste! Att vi tror på Vår Skapare, den ende Guden.


http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_fundamentalism

http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamentalist_Christianity