Monday, April 27, 2009

LaTeX-proffset skriver igen...

visst är katter söta! men inte när de har revirslagsmål under vårt fönster varje natt...

Jag har länge velat kommentera både den buddhistiska sri lankesiska massakern på det tamilska folket (hinduer, muslimer och kristna) och den löjliga reaktion som kom från våra ledare under Ahmadinejads nu så berömda tal.

Liksom under Gaza-kriget, där Israel inte tillät journalister komma in i Gaza, så tillåter inte den sri lankesiska regeringen journalister komma in i krigszonen i norra Sri Lanka [1] [2]. Vi vet ju hur det gick till i Gaza, så vi kan ju förstå hur det gått till i norra Sri Lanka, där tigrarna kämpat om ett eget landområde för det tamilska folket. Just därför är det extra dumt att media igen blint rapporterar regeringens siffror, medan tigrarnas siffror tas med en nypa salt. Återigen glömmer man bort att båda sidorna i ett krig också för ett psykologiskt krig. Vad vi vet, är iallafall att minst 70.000 tamiler är på flykt och att 14.000 tamiler mördats, bara under de tre senaste månaderna har 4.500 tamiler mördats av regeringsarmén enligt FN. Många är kvinnor och barn.

Vad gäller Durban II, så kan man fråga sig varför yttrandefriheten inte gäller frågor rörande Israel, varför man inte ens får diskutera något som är så fel. Man kan också fråga sig varför det är så många som är så rädda för sanningen, sanningen att Israel är en rasistisk stat. Inte bara rasistisk med avseende på israeler-palestinier, judarna emellan förekommer det även en stor diskriminering.

Men nu var det ju så att jag inte skulle diskutera ämnena eftersom jag har fullt upp med annat.... :-)

Fotnot: Jag är medveten om att tigrarna har lyst ett ensidigt eldupphör, men jag har inte haft tid än att läsa in mig på vad som hänt. Ifall någon intressant info kanske har kommit fram.. Sedan vill jag också påpeka att Palestinagruppernas två blogginlägg verkligen är läsvärda! [1][2]

No comments: