Monday, December 05, 2005

Fråga mig?

Har jag en lapp i pannan där det står att jag vet allt? Eller ser jag bara snäll och hjälpsam ut?

Söndag morgon kl 02.25 - Utanför Cityterminalen
Två tjejer står och läser tidtabellen för nattbussen som ska ta dem hem. Efter en stunds funderande frågar de mig "Ursäkta, kan du hjälpa oss? Vad betyder g:et som står här efter avgångstiden?" Jag förklarar för dem att bussen går en speciell rutt och berättar vilka ställen den passerar (ställen jag inte har en aning om var ligger -jag visste inte ens vart bussen skulle gå, men det stod ju där på tidtabellen, tjejerna var bara lite för berusade för att kunna se det själva).

Kort därefter frågar en man mig på engelska om jag vet vart bussen mot Märsta går. För några sekunder stod det stilla inne på kontoret innan jag kom på att bussarna ju går från Vasagatan. Vad jag också kom på efter att jag skickat iväg mannen var att bussarna gick en gång i timmen, så han kanske kunde hamna på att vänta ett tag -stackarn.

När jag väl satt mig ner på bussen och vi åkt iväg frågar killen som sitter bredvid mig om jag vet hur lång tid bussen tar till Huddinge. Bara för att jag skulle dit själv så vet jag att det tar ca 20 minuter. Han gjorde klart för mig att han inte tidigare åkt nattbussen ut till Huddinge eftersom det inte är han utan tjejen hans som bor i Huddinge. Som att jag bryr mig..... (Nej, han försökte inte föra någon konversation, eftersom han satt tyst hela vägen. Och nej, jag försökte inte föra någon konversation, eftersom han satt och såg tråkig ut hela vägen). Jag kan passa på att tillägga att jag gav min plats till en stackars tjej som druckit allt för mycket och höll på att somna på golvet -dagens ungdom.

Måndag förmiddag kl 10.00 - Kopieringsrummet utanför SU:s bibliotek
En tjej kommer fram och vill ha hjälp med dubbelsidig kopiering. Eh? Jag som knappt vet hur man kopierar en vanlig sida.. Jag gjorde vad som stod i min makt, nämligen följde instruktionerna på panelen. "Orginal ensidigt, kopierat tvåsidigt" Resultatet blev papperstrassel och enstaka ensides kopior.

Jag ber om ursäkt och förklarar försiktigt att jag inte vet hur man ska göra, återgår till min bok som jag stod och kopierade. En kille kommer fram och undrar något om att skriva ut från bibliotekets datorer, deras kopieringskort och studentkårens kopieringskort. Lilla jag kände mig grymt maktlös över att inte kunna hjälpa någon av dessa två ungdomar idag. Framgång igår, nederlag idag....

Snäll och hjälpsam?

3 comments:

Bonden Paavo said...

cool bild!!!!!! fast du ser inte alls ut som dig sjalv. (bara en iaktagelse, inte menat som nagot negativt!)

och du -det ar val dags for moder teresa nu da; du ser val sog sagt snall och hjalpsam ut?!!

KEX!!!!!

sedermera said...

haha, söt bild!

du ser nog väldigt snäll och hjälpsam ut helt enkelt! sånt brukar hända mig också rätt ofta, speciellt på biblioteket, i kopieringsrummet och vid maskinerna där man lånar böcker - jag vet inte hur många människor jag har hjälpt där. ibland känns det som om man borde få bibliotekarielön...

Bonden Paavo said...

du ser ut som en (söt) hund!! pa bilden alltsa! jättefin! puss puss!