Saturday, May 12, 2007

H i r v e ä s t i ! !

Det var det gräsligaste jag sett!! Men så säger jag nog efter varje gång jag känner mig manad till att titta.. Scenkläderna gick i tråk-svart och temat var antingen alldeles för sexistiskt eller också bara för mycket show. Tekniskt sett tycker jag däremot att Finland gjorde ett bra jobb. Scenen var magnifik och både ljus och ljud var oerhört livgivande (igår blev jag expert på det där med ljus, ljud och scener -eller något). Tyvärr var temat på mellansnacket för hemskt! Presentationsfilmerna gick antingen ut på att visa männen som tuffa och starka isvaksbadare, eller också på att visa dem som coola förförare av de blonda finska tjejerna. Grynet-imitatörerskan som sprang omkring i green room iförd rosa balettklänning och pratade med barnslig röst, presenterade sig som I am Krisse and I am single. Please!! När jag velat komma undan sex-stämpeln som svenska tjejer kan ha (ibland har jag inte velat det), har jag sagt att jag är från Finland, men nu går inte det längre heller... Och festade skulle alla göra också. Med alkohol. Mycket alkohol. Vad är det för förebilder som kablas ut över Europa?? Ska inte tävlingen vara en familjefest? Med all nakenhet och alkohol som visas anser jag att åldersgränsen bör ligga på 15 år för programmet.. Minst!

Usch, M har nog rätt.. Jag börjar låta som en riktig moraltant.. Men min tolva vann -Serbien! Oroa er inte, jag röstade inte på riktigt. Jag funderade bara på vilken låt jag tyckte skulle vinna.. Och Georgien tycte jag också var helt okej.. I jämförelse med övriga bidrag, alltså.

Den största pinsamheten är nog ändå Sverige. Inte The Ark för trots att deras framträdande var platt OCH Ola kastade av sig jackan (urk!) så gjorde de helt okej ifrån sig. Det pinsamma är Sveriges klagan på östländernas kompis-röstande, när det är precis samma sak som de nordiska länderna håller på med. Och det tar aldrig slut.. Men det här,

Kraften försvann i tv-pixlarna.

är nog ändå decenniets sämsta undanflykt...

Det är naturligtvis Eurovision Song Contest 2007 som jag pratar om (DN.se).

Nu ska jag ägna fullständig uppmärksamhet åt H!

No comments: