Monday, May 14, 2007

Iran och Marocko

En vacker hadith som fanns att läsa på IslamGuiden idag.

Profeten Muhammad (saw) sade:
Den med stark tro är bättre och mer älskad av Allah än den med svag tro, och det finns gott i båda. Sträva efter det som kommer att vara till nytta för dig, sök hjälp hos Allah och misströsta inte. Om något missöde skulle hända dig, säg då inte, ”Om jag ändå hade gjort så... så skulle det och det ha hänt. Säg istället, ”Qaddarallah, wa maa shaa’a fa’al.” ”Allah har bestämt och vad Han vill, det gör Han.”, för innerligen, ”om”, är från shaytaan. [Muslim]

Jag fick en länk till en artikel i El País, från kompis V idag. Artikeln pratar om kvinnornas klädselkod i Iran. Återigen, vad som inte poängteras är skillnaden mellan Islam och Irans regering.. Och bara för att Iran sysslar med underliga saker, så betyder inte det att jag kommer att råka illa ut i Marocko... Hur förklarar man det för folk?? Jooo, jag förstår att alla bara vill mig väl och är rädda om mig, men någon måtta får det väl vara med fördomarna som finns??

No comments: