Sunday, May 27, 2007

Jag slog nytt rekord i QuadraPop imorse!

Först tänkte jag påpeka något om kvinnoförtrycket som finns i den japanska kulturen, men som man aldrig hör talas om. I DN.se skriver man t.ex. bort fakta (Inte korrekt svenska -I know, men ni vet vad jag menar...), så att det endast upptäcks av den vaksamme..

[...] jag som enda kvinna skulle stå längst till vänster. Sedan kom kejsarparet och tog var och en i hand och när han kom till mig [...]

Men så läser jag artikeln om David Andrén, där han går ut med att SAS strejken är onödig. Inget ont om det -strejken ÄR onödig, men jag tycker att det är vågat att gå ut med namn och åsikt så där.. Undrar vad facket tycker, och de kolleger som sympatiserar med facket.. Men som sagt, jag anser att David ändå har fullt rätt i det han säger -jämför man bara med andra bolag så lever SAS personal som prinsar och prinsessor! Bara en sådan sak att bli fast anställd är ett privilegium av sällan skådat slag i flygbranschen. För att inte tala om lönen...

4 comments:

Anonymous said...

SÅ du tycker det är OK att vara ledig endast en helg i månaden, och då sluta vid midnatt på fredagskvällen och börja tidigt på måndagen igen? Hur går det ihop att om en säger att han hinner på toa, så ljuger alla andra? Din jävla missfoster!

it's a lifestyle... said...

1. Det heter ditt missfoster, inte din.
2. Värst vad stöddig man kan vara när man är anonym.
3. Inom många branscher är man ledig max en helg i månaden.
4. Tar SAS personalen en halv timme på sig på toaletten?

Anonymous said...

Det där med lönen är en klurig fråga. De lågutbildade gruvarbetarna i Kiruna gick ut i vild strejk när de bara fick 24000 i grundlön. Min lillasyster har 16000 som personlig assistent, hälften av min lön...

Vill man ha bra lön får man vara beredd att anstränga sig några år och skaffa en gedigen utbildning.

Att kalla varandra missfoster lär inte ge påökt.

it's a lifestyle... said...

"bara" fick 24 000... :-)

Jag anser att du har rätt i det du säger Niklas, när du menar att en utbildning även ska synas i lönekuvertet -även om jag inte tycker att skillnaderna mellan de med utbildning och de utan ska vara allt för stora!! Man måste även ta hänsyn till arbetsuppgifterna, flygvärdens/-värdinnnans arbete är fysiskt tungt, men medan en projektledare har ett ansvar vilande på axlarna när h@n går hem från kontoret, så lämnar flygvärden/-värdinnnan ansvaret samtidigt som h@n lämnar slut-briefing (eller vad det nu heter.

Som flygvärd/-värdinna ligger grundlönen på 21 400, efter åtta år inom företaget, men slutlönen hamnar enligt artikeln kring 30-33 tonni.... Vilket jag anser vara helt okej efter en sex veckors utbildning. Vad som dessutom glöms bort är alla förmåner man får på samtliga Star Alliance rutter OCH hotell runt om i världen OCH biluthyrningsfirmor. Det de strejkar för nu är ännu flera fördelar (jäntemot sina kollegor på konkurrerande företag) -tyvärr (?) styrs dagens marknad på tillgång och efterfrågan, och efterfrågan på dyra flighter med dålig service är inte allt för stor...