Friday, May 18, 2007

Är det diskriminerande att kalla Stockholm för Fjollträsk, så är det för tusan diskriminerande att kalla en kvinna som bär hijab för terrorist!!

Skrivet 18 maj 2007 kl 10:18 Ursäkta?? Hörde jag rätt?? Sitter på båten, på väg hem till kobben, plötsligt hör jag ordet terrorist och jag vänder mig om för att se vad som står på. Nej, det var inte jag som blivit kallad terrorist, utan en kvinna med hijab och tre barn. Personen som uttalat ordet hade inte sagt det rakt i ansiktet åt kvinnan, utan han sade det till sin fru, orden följdes av ett hånskratt. Högst antagligen så misstänker mannen inte kvinnan för att vara terrorist, han ville mest bara göra sig rolig på bekostnad av en annan person. Jag hör honom säga något om skulle vara så att bara ögonen syns och ser honom teckna en niqab över ansiktet –och skrattar.

Blodet rusar iväg och pulsen slår i 200... Visst, lite lättretlig var jag nog den här gången, men även om det inte var mig de skrattade åt så tog jag illa upp –inte minst å min systers vägnar. Saken blir inte bättre av att det var just en av dessa underbara medelålders besserwisser-ålänningar som går omkring med ett påklistrat jag-är-bäst-och-alla-andra-är-lägre-stående-varelser-leende. Jag var på väg att gå fram och fråga vad han egentligen visste om kvinnan i sjal som han nyss kallat terrorist och fråga vad han hade tyckt om någon som sitter och skrattar nedlåtande bakom ryggen på honom. Jag var tvungen att lugna ner mig först, jag satt och darrade av chocken jag fått, senare insåg jag att, som vanligt, visste jag egentligen inte vad jag ville säga. Jag är bara så trött på dessa översittarfasoner!

No comments: