Thursday, May 10, 2007

Åh, SL....

Skrivet 10 maj 2007 05:15

Känns det logiskt att spendera 304 sek under tre dagar, på lokaltrafiken? Nä, jag tycker inte det... Och så pratar de om att höja priserna igen... :-S Storhetsvansinne, kallar jag det.

Så, hur lyckas man då spendera så mycket på pengar på så kort tid? För det första så måste jag, till mitt försvar, säga att jag inte helt har koll på alla regler som är aktuella, under senaste tiden har de gamla knappt trätt ikraft innan nya kommit, så eftersom jag inte varit bosatt i Stockholm under de senaste månaderna så har jag faktiskt inte full koll på allt. För det andra, allt gick inte helt rätt till och jag blev "lurad" på pengar.

Först vill jag klargöra.. Måste resenären själv veta hur många stämplar h@n ska ha för varje resa? Och måste kunden själv kunna tyda stämplarna? Måste kunden själv också veta skillnaden på varenda periodkort? Tänk er själva som turist i en stad ni aldrig tidigare besökt, hur mycket vet ni om lokaltrafiken där? Jag måste få jämföra mig med en sådan turist, eftersom jag inte tidigare besökt min oficiella hemort under nuvarande lokaltrafiksregler.

Till saken, jag tar buss från pappas till Rotebro station, jag får två rutor stämplade på min remsa. Vid Rotebro station räcker jag fram remsan och meddelar att jag vill till Universitetet, jag får tre rutor till stämplade.. Huh, femtio spänn för en resa in till stan?? Nog för att SL är dyr, men inte trodde jag så mycket.. Så jag bestämmer mig att kl 18:39 köpa ett periodkort för ett dygn, dvs för 24 timmar! Tjejen i kassan på pressbyrån undrar om jag vill att det ska gälla för idag. Ja, från nu, svarar jag förvirrad och förvånad över frågan. Vad får jag? Jo, följande dag när jag sedan ska åka in till stan igen så visar det sig att jag fått ett dygnskort som gäller från kl 00:00 till kl 23:59 för föregående dag, och inte ett 24-timmars kort som gäller 24 timmar från inköpstiden. Vilket kort tror ni att jag ville ha, kl 18:39?

För att komma in till stan hamnar jag då naturligtvis på att stämpla, det visar sig kosta tre (!!) rutor -och inte fem som jag betalat dagen innan.. Tänk, hade jag fått rätt stämplar dagen innan, så hade jag ens aldrig köpt det där dumma periodkortet.. Gissa om jag känner mig bedragen!! (Hoppas ingen missade tåget pga jag stod och försökte reda ut begreppen och förstå var allt gått så fel...)

Inte nog med att jag förlorade en timmes studietid vid universitetet, jag måste dessutom släpa mig fram till SL-center vid Centralen, bland miljoner människor (rusningstid) med mina stora väskor fyllda med böcker -och ni vet vad jag tycker om stora folkansamlingar (huj, hoppas nästan att det inte blir Paris i höst). Väl framme får jag (efter låååång väntan) höra att de inte kan göra någonting! Jag blir hänvisad till SL:s kundtjänst... *suck* Eftersom de varken ser ut att ha någon hemsida eller e-post adress så måste jag sätta mig och ringa till dem.. Även om arbetet börjar kännas större än värdet på pengarna jag förlorat. Men när det handlar om SL nuförtiden, är vartenda öre en principsak... :-S

Men en positiv sak kan jag se hos SL; stämpelremsan är grön, periodkortet är grönt och lappen med kundtjänstens adress är grön -grön är Islams färg!

2 comments:

Anonymous said...

storhetsvansinne vet jag väl inte, men definitivt idioti!

ok, för att försöka redfa ut begreppen, som jag förstått det:

tydligen måste man veta vart man ska från början, =nästan veta hur många stämplar, eller iofs, säger du vart du sak, så stämplar de ju så mkt de ska stämpla. för som jag har förstått det, går det inte längre att "fylla på" med ex. en till stämpel om du ska längre, istället för att ha allt fixat på en gång. nu måste du ha så. annars tar de (tydligen då, jag utgår från ditt fall, för var inte helt säker på hur det funkade) tydligen resten av biten som en ny resa, =en omgång stämplar till.

och kortet: jag kom inte ihåg det var ett 1-dygnskort (o inte dag) det handlade om när jag skulle ha, så bad om 1dagskort, o hon sa: 1dygnskort? o jag sa ja. så vet inte ens/tror inte ens finns 1dagaskort? tror att enlgit hemsidan finns det bara 24hs = 1dygn. så vet inte riktigt vad hände där.

men jo; idioti!!!

it's a lifestyle... said...

Alltså.. 1-dygn/24-timmar tolkar jag som ett 24-timmarskort. Annars borde det väl heta dagskort eller liknande? Men vad det verkade på spärrvakten i Upplands Väsby så fanns det båda sorterna..

Vad gäller antalet stämplar.. Då kan de väl snällt meddela att jag nästa gång ska säga direkt hur långt jag ska, istället för att surt stämpla tre nya?? När jag var liten så stämplade inte ens bussarna mera än två rutor åt gången, och sedan var man tvungen att stämpla extra vid pendeltågsstationen. Helt tvärtom, alltså. Nu pratar jag alltså om 80 och 90 talet...

Nu ska jag laga MAT!