Saturday, January 03, 2009

Israël - assassin, Europa - complice

Idag har jag varit ute och marscherat igen. Från Place de la Republique fram till St Augustin. Vi var på väg mot Israels ambassad, men polisen stoppade oss redan vid Bd Malesherbes, minst 600 meter från ambassaden, och började skjuta tårgas på oss.

Jag har lusläst de franska tidningarna online för att hitta uppgifter om dagens demonstrationer omkring i landet. Jag hittade en liten artikel i Le Parisien. Enligt polisen var vi 6.000 som demonstrerade i Paris, enligt organisatörerna var vi 25.000 som demonstrerade, enligt mig var vi mera. I tisdags var vi 5.000, det var INGENTING mot dagens uppslutning, subhanallah. Polisens 6.000 säger iallafall mera om den franska propagandan än något annat... Ser media bara till att tysta motståndet så kan Israel fortsätta i lugn och ro med folkmordet i Gaza...

Israel har också, föga förvånande, sagt att alla israeler är positiva till Kriget PÅ Gaza (INTE kriget mellan Israel och Gaza). DN rapporterar (förvånansvärt) annat. Det är inte bara israeler som protesterar utan även judar runtom i världen, bl.a. var det några med i Paris idag och som jag visade i mitt tidigare inlägg var det några i Washington DC.

Slutligen måste jag säga att Israels hämningslösa flygattacker, de pågående okontrollerade bombningarna från pansarvagnar och den marina militären som ligger på vakt vid Gazas kust, är absolut oproportionerligt med några raketer som skjuts på mark som egentligen tillhör de som skjuter raketerna!

PS TV-nyheterna meddelade (under ca 30 sek) nu att det var 20.000 demonstranter som var ute och att det tändes eld på några bilar. Då kan jag säga att polisen var först ut med att skjuta tårgas på oss, först därefter såg jag en eldsvåda en bit bort, som jag (med Frankrikes tradition) antog att var bilar. Det var inga bilder på majoriteten av demonstranterna som var fredliga. Och vi var mera än 20.000!

2 comments:

sedermera said...

creds för att du orkar fortsätta skriva! känns så otroligt jävla hopplöst att hundratals (eller vad är vi uppe i under de här dagarna? och vem ska man tro på? över 450 säger spanska medier) palestinska liv som vanligt inte betyder någonting....

it's a lifestyle... said...

Tack! Det är Gud som ger mig kraften att fortsätta!

Den senaste siffran jag hörde var 480 döda, av dem dog 30 personer under natten sedan markinvasionen började. Det borde vara oberoende siffror från sjukhusen...

Det som gör mig mest förbannad är lögnerna som Israel sprider, vilket är förståeligt att de gör då det ju är ett krig, men att europeisk media går blint på vad israelerna säger. Det är så frustrerande! Folk som vill att rättvisa skipas är naturligtvis på Israels sida då Hamas framställs som terrorister.

Under de senaste åtta åren har 20 israeliska civila dött av raketattacker från Gaza. Bara sedan Israel drog sig ur Gaza för tre år sedan, då de också haft en tung blockad på Gaza som förhindrat ett normalt liv för palestinierna, har 1.700 palestinier dött i israeliska militärattacker. Mera om detta i ett kommande inlägg, incha allah.