Monday, January 05, 2009

Läsvärt!

En väldigt bra artikel av Andreas Malm på Newsmill.

..som för övrigt är mannen som förstod meningen med Halal-tv! Dvs, nu var meningen med tv-programmet inte så svår att förstå, men Malm undvek att tolka in en massa saker som inte skulle tolkas in i det faktum att tre muslimska tjejer med sjal höll i ett tv-program där de pratade lite och framförde sina åsikter i ämnen som de annars inte pratar om i tv. Jag fascineras fortfarande över hur folk kunde reagera så extremt på detta..

Nu tappade jag bort det egentliga ämnet, Palestina. Läs artikeln som Malm skrivit (om du inte redan gjort det)! Kommentarer är överflödiga!

3 comments:

sedermera said...

jag har redan läst den, och blev också positivt överraskad!

däremot förstår jag inte helt halal-tv, eller missförstå mig inte, jag förstår konceptet, men jag tycker tyvärr slutresultatet blev rätt kasst. nu har jag inte sett alla avsnitt men det jag såg gjorde mig besviken - de kom ju aldrig ner på djupet i någonting... det enda intressanta var väl någon gång när det uppstod en diskussion MELLAN tjejerna och de tvingades förklara sina ståndpunkter inför varandra. annars satt de ju mest och höll med varann och sa självklarheter... jag tycker absolut att slöjbeklädda kvinnor ska synas i tv, men jag föredrar om de faktiskt har något slags hum om hur man gör tv (för det måste ju finnas en hel massa såna tjejer i sverige - jag tänker t ex på alla som har utexaminerats från olika medieprogram - som inte har fått chansen att visa vad de kan?)

sedermera said...

och ja, jag är också fascinerad över folks extrema reaktioner på programmet, det finns så sjukt mycket rasism bara man skrapar lite på ytan i det där landet... nämns islam behöver man iofs inte ens skrapa på ytan för att det ska poppa fram...

it's a lifestyle... said...

Jag kan inte annat än hålla med dig..

Jag tvingade mig att se på programmets alla avsnitt, men diskussionerna var verkligen ingen hit.. Inte blev det bättre heller av att de pratade typisk stockholmsk dialekt och använde ord som typ, asså, liksom.. Dessa ord har en förmåga att få talaren att framstå som dum... (Jag är ju dum, så jag är typ ursäktad för att använda dessa ord.. lol) På tv tycker jag det är viktigt att man kan uttrycka sig bättre än vad tjejerna många gånger gjorde! Vidare presenterade de programmet som att de skulle se på Sverige ur deras ögon. Jag tycker att hela programmet var väääldigt Stockholmscentrerat. Någon gång åkte de någon annanstans för att intervjua någon person. Men det var inte så mycket Sverige i programmet.

Så, du har helt rätt om att de kunde valt personer som var bättre lämpade för att göra tv än en jurist, en mammaledig tandsköterska och en läkarstudent. Något som jag för övrigt irriterade mig på, att tjejerna alltid identifierade sig utifrån sin utbildning.. Så svenskt! :-) Att man måste ha en bra utbildning och ett bra jobb för att vara någon i Sverige...

Men nej, kritiken handlade inte om dåligt programledarskap, utan om att "samhällsprogram med en religiös utgångspunkt inte bör visas på svt". Vem har sagt att den ateistiska världsbilden är den som har ensamrätt på tv? Något Andreas Malm påpekade, trots att han inte ens är religiös. Vill man inte se religiöst dravel så är det ju bara att byta kanal.. Själv föredrar jag att se på tre systrar som pratar strunt i tv än någon som super och gör bort sig...

Som du säger, när det rör islam behöver man inte ens skrapa på ytan. Det är som att det är berättigat att hata islam och visa att man gör det. Muslimerna är inte av denna världen.. Muslimerna, the others, är ju barbarer. Något som en israel (från militären eller regeringen eller något, inte vilken israel som helst) satt och predikade om häromdagen, att den civiliserade världen har en plikt att se till att barbarerna inte tar över... Vem är det som är barbar, egentligen?

Jag tackar Gud för de fina vännerna han har gett mig! Trots att vi har helt olika Gudsuppfattning, Malin, så kommer vi ändå överens för att vi respekterar varandra. Det är allt som behövs.. Jag förstår inte hur folk som Fredrik Federley kan kalla sig liberal. Liberal för mig är en person som lägger värde i den individuella friheten. Du har din frihet, jag har min. Du har dina rättigheter och skyldigheter, jag har mina. På gott och ont. Hur absurt det än låter, så ser jag Andreas Malm (uttalad kommunist) och även dig, Malin (var du nu står, men inte till höger iaf, lol), som mera liberala än Federley själv.. Jag måste ha missuppfattat någon definition...