Monday, January 19, 2009

På resande fot igen

Söndagmorgon klev jag upp med ett leende på läpparna. Klockan tio hade jag bestämt träff med faster på Nabben (en badstrand på kobben). Vi skulle ut och skrinna (åka skridskor)! Långfärdsskridskoåkning. För mig var det första gången. De första minuterna stapplade jag omkring som Bambi.. Men jag hittade snabbt rytm och teknik och susade iväg på den tjocka isen. Det var ljuvligt. Trots vädret, mulet och lite blåsigt, njöt jag till max av att vara ute och känna den friska luften bita sig fast i kinderna. Efter två timmar tog vi åter iland för att avsluta förmiddagen med varmt medtaget kaffe och hembakade kakor.

Väl hemma igen fick jag äran att rota genom mammas tyglådor. Varje gång jag gör det, blir jag alldeles exalterad över de vackra och de hysteriska tygerna som ligger om varandra i lådorna. Ideerna tar form. Fantasin flyger iväg. Om jag bara hade en egen symaskin... Ja, kära läsare, tro nu inte att jag är någon proffs-sömmerska. Det bevisade jag, om inte annat, i lördags. Då jag sydde mig i fingret. Först förstod jag inte riktigt vad som hänt, sedan upptäckte jag att fingret satt fast.. :-) När jag väl fick fingret från nålen så stack fortfarande tråden ut genom nageln. Det var bara att dra ut tråden också. Al-hamdoulillah, det gjorde inte ont! Igår var fingret fortfarande lite ömt när jag klämde på det, idag känns det al-hamdoulillah helt bra.

Klockan är nu mycket. Jag har ikväll försökt fördela min vikt på väskan jag skall checka in och mitt handbagage. Jag borde nu vara uppe i ca 23 kg check-in och ca 15 handbagage, däribland ett kilo havreflingor och två kilo Bomarsundsost. Tänk, jag bor i ostens hemland men tar ändå med mig ost dit.. Det beror delvis på att ostbitarna i Frankrike är så mesiga. De går ju inte att hyvla! :-) Det är nog tänkt att man ska skära dem.. Men då blir ju bitarna så tjocka och osten tar slut ännu fortare (dessutom så är Bomarsundsosten dödligt god). Visste ni att Nordeuropas osthyvel kommer från att lutheraner är ett snålt släkte och inte gärna vill slösa. :-D Al-hamdoulillah är jag inte lutheran längre, men jag har visst min snålhet kvar.

För övrigt så hittade jag en rolig förstasida på någon tidning på nätet.. Undrar om bilden och texten verkligen hör ihop... *tittar oskyldigt bort* Tyvärr har jag inte hittat det efterfrågade reportaget på tidningens hemsida.

Nu måste jag sova så jag orkar med sex timmar i Oslo imorgon! (Kort efter att jag lovprisade Norwegian här på bloggen, så ställdes mitt direktflyg in och jag fick lov att boka om och åka via Oslo, en resa som tar nästan tolv timmar.)

Fotnot: Bilden och texten på förstasidan hör inte ihop. Texten till bilden kommer på den nedre halvan av tidningen, som inte syns på det här fotot.

3 comments:

Ikke trist pessimist said...

Tråkigt med omväg, men ha det så trevligt i Oslo. Det borde ha lugnat sig där och hoppas inte staden är helt förstörd. Fint att det gick bra med ditt finger:-)!

it's a lifestyle... said...

Lugnat sig?? Mitt plan från Stockholm blev tre timmar försenat då det kom till Arlanda från Oslo nästan tre timmar sent pga att flygplanet visade sig ha något fel och var tvunget att bytas ut och dels pga snöyra och oplogade landningsbanor på Gardemoen.. Väl i Oslo så blev det aldrig någon tur in till staden då snöyran höll i sig och inte hade jag mycket tid över heller.. "Det är sånt som händer" som Norwegian-tjejen på Arlanda meddelade i högtalaren. Men jag kom fram till Paris till slut, al-hamdoulillah. Det var ju ändå det viktigaste! :-) Och så fick jag ju gratis lunch på Arlanda då planet var så mycket försenat.. :-) Så jag klagar inte! :-)

Ikke trist pessimist said...

Det var ju tråkigt, men Stockholm och Paris är ändå snyggare än Oslo:-)!