Monday, January 05, 2009

retorik - propaganda

Jag har ju inte berättat om en av intervjuerna jag såg med en israel i Tel Aviv för någon dag sedan! Jag missade början av intervjun och missade därmed namnet på karln, men han var tydligen någon regeringsgubbe/militär/viktigpetter. Jag gillar intervjuerna med sionister på Al-Jazeera, sionisterna bara maler på med sina lögner och intervjuaren ställer sina intressanta frågor. En efter annan så faller sionisterna däremot av pinnen.. Ofta säger de några dumheter, eller ibland gör de helt bort sig. Sedan kommer de inte tillbaka till Al-Jazeera igen. Den här gubben jag såg häromdagen, han var nog bara en engångsgubbe...

Jag kom in i diskussionen när intervjuaren konstaterar att när en tungviktare slåss mot en fjäderviktare så vinner inte tungviktaren innan han helt slagit ut fjäderviktaren, allt annat är en vinst för fjäderviktaren. Ni kommer aldrig att kunna slå ut Hamas.. säger intervjuaren och fortsätter ..så, Hamas vinner.

Tystnad.

Mummel.

Jag är väldigt stolt över att bo i en demokrati... börjar den intervjuade stamma fram. Senare lyckas han på något sätt berätta hur bra det vore för palestinierna om Israel slog ut Hamas.

Intervjuaren påpekar den intervjuades respekt för demokrati och möjlighet att demonstrera och fortsätter hur är det med respekten för palestinsk demokrati när de röstade på Hamas till makten?

Tystnad.

Den intervjuade blinkar med ögonen.

Efter ett tag samlar han sig och börjar babbla om någon judisk gruppering som pysslade med counter-terrorism. Just det ordet hittade han först efter att ha sagt "fel" några gånger då han råkade kalla sina medmänniskor för terrorister, men han rättade snabbt till det och lyckades berätta om hur bra Israel är jämfört med de övriga länderna i Mellanöstern.

Intervjun fortsätter och lite längre fram diskuterade intervjuaren och den intervjuade "precisionsbombandet" som Israel utövar. Intervjuaren frågar sig hur så många civila kan få dö, varpå sionisten uttrycker "My moral argument.. Listen very carefully. My moral argument is that we are doing our best, and more than any other nation in similar situation to minimise casualties.. Följdfrågan blir uppenbar, Hur länge har ni planerat den här attacken?

Tystnad.

Aa.. Look.. Aa.. I think.. for.. eh.. at least.. eh.. aa.. eight or nine months.. because.. massive rockets..

Vänta nu?? För åtta-nio månader sedan började de planera en attack? För sex månader sedan ingick de en "vapenvila" med Hamas. Så, under vapenvilan har Israel alltså planerat en attack och bara väntat på det bästa tillfället att dyka upp... Intervjuaren påpekar att Israel inte ville ha någon vapenvila, de planerade ju från början att anfalla Gaza.

Tystnad.

Tystnad.

Rör sig på stolen.

Eh.. Maybe.. you can put it differently.. svarade han till slut.

*letar "febrilt" på YouTube och hittar intervjun med Knesset-medlemmen Yuval Steinitz!* Sevärd!

Jag läste förresten någonstans, jag tror det var en artikel av Robert Fisk -mannen som skrev sin avhandling om IRA, att trots att IRA sköt raketer så tog aldrig Storbritannien in sin armé... Varför måste då Israel göra det? Angående Steinitz förklaring där han tydliggör att palestinierna inte skall irritera supermakten Israel..

Slutligen vill jag fråga mina läsare.. Det anses ju vara något dåligt med att vara anti-sionist, eller? Säger man något emot det Israel gör så brukar man kallas anti-sionist.. Okej, jag kan erkänna att jag har lite svårt för sionisterna.. Men nu till min poäng. Om anti-sionist är ett dåligt ord. Borde inte sionist då vara något bra? Jag menar med tanke på de motpoler som finns i allt.. Men jag kan bara inte se någonting bra med sionismen idag... Vad säger ni? Ryser ni i kroppen då jag kallar någon för sionist? Eller är det en hedersbetygelse? Själv tycker jag det är lite hemskt att kalla någon för sionist, med tanke på allt det dåliga som jag tycker sionismen står för.

Äh, jag lägger in intervjun här. Njut! :-)

No comments: