Friday, January 23, 2009

vill vara supersmart och oumbärlig! :-)

Nu är jag hemma igen. Vardagslivet börjar komma igång, studierna hopar sig och vad-skall-jag-laga-till-middag-idag-tankarna återkommer. Just nu är det däremot andra tankar som upptar min lilla hjärna. Jag borde lära mig det där och det där och det där och det där... Så borde jag förstå bildsegmentering och fysiken kring röntgenstrålar! Och så har jag ju den där lilla funderingen igen...

Jag älskar min svärmor för hennes outtömliga kärlek till Gud. Självklart älskar jag henne även för att hon är en underbar person och för att hon är min mans mor, men främst älskar jag henne för Gud. Svärmors iman (tro) är den starkaste jag sett, även om iman inte är något man med säkerhet kan se då vi aldrig vet vad som döljer sig i varje persons hjärta. Jag önskar ändå jag hade åtminstone en hundradel av hennes iman. Då kanske jag aldrig skulle hamna i dessa funderingar...

Ni som känner mig borde veta hur gärna jag vill ha ett jobb. Hur oproduktiv jag känner mig av att bara gå omkring hemma. Hur frustrerande det är att jag enbart får bistå denna världen med en halvdan middag till min make och några blogginlägg nu och då. Det är visserligen inte så lite att bistå sin make med middag, men när jag inte ens kan göra det bra... :-) Jag vill ju rädda världen!! :-) Jag vill iallafall ha ett jobb att gå till, för att använda kunskaperna som jag samlat på mig under alla dessa år, för att komma ut och möta andra människor, för att få ett miljöombyte.

Problemet är följande, för att uppnå det nyss nämnda så vill jag inte tänja på gränserna och förpassa Gud till en undanskymd vrå i en avlägsen del av mitt långfinger (förlåt mig, Gud). Jag vill utföra mitt världsliga arbete som en god muslim! Samtidigt som jag utför mina världsliga plikter, vill jag fortsättningsvis känna Guds närvaro i min allra innersta kammare i hjärtat. Hur skumt det än låter i icke-muslimska öron, så är det så att ju mera jag täcker mig desto närmare känner jag Gud. Därför så vill jag inte...

Jag har säkert tidigare nämnt hur svårt, i stort sett omöjligt, det är för en muslimsk kvinna med sjal att få jobb i Frankrike (sic!). De säger att vi är förtryckta, de säger att vi tar med oss våra hemländers kultur (tja, finska kvinnor är väl rätt duktiga på att jobba, så kanske det stämmer då..) men inte tusan låter de oss studera eller arbeta för att ta en plats i samhället och dra vår strå till stacken. Här i Frnakrike har jag en muslimsk väninna med sjal som arbetar. Varje dag hon går till jobbet knyter hon sjalen i nacken och bär en täckande polotröja till. I helgen berättade hon att en kollega till henne också hade börjat bära sjal för någon månad sedan (masha allah) och att denna kollega kommit med en anständig sjal (buren på "vanligt" vis) till jobbet. Varpå kollegan blev tillrättavisad av sin chef -det var inte respektfullt att bära sjalen på det viset, hon måste knyta den i nacken. Al-hamdoulillah, tjejerna får iallafall bära sjal knuten i nacken på arbetet! Det är inte många förunnat i detta landet.

På onsdag skall jag på intervju. Inte nog med att jag inte kan just så mycket om röntgenstrålning, bildbehandling och C-programmering, dessutom skall jag tvingas vara orolig för att min klädsel inte duger. En sak är säker, jag kommer inte att gå med huvudet bart. Men vad skall jag göra? Jag vill egentligen inte knyta sjalen i nacken, då det ju vore att ta ett steg från Gud och sätta det världsliga i första hand. Att gå med sjalen löst hängande vore för jobbet lika med självmord. Jag funderar på en lösning som knösarna från Arabemiraterna bär när de strutsar omkring på Champs Elysées, dvs en fashion-look som jag egentligen så mycket föraktar ("vill avstå från", men det låter mera händelserikt med föraktar). Islam är inte fashion! Islam är modesty! Men hur skall man vara modest i denna världen och ändå passa in??

Det är nu jag önskar jag hade en så stark iman så att tanken på att vara tvungen att passa in inte ens skulle behöva komma fram... Passar in gör jag ju ändå inte, vartän jag är.

10 comments:

sedermera said...

nog för att det är sorgligt att man ska tvingas anpassa sig till folks fördomar eller till den stora massan, men å andra sidan förställer vi ju oss alla en del på jobbintervjuer... så, om det kan förbättra dina chanser tycker jag du ska satsa på nån slags kompromiss som du ändå känner dig ok i. precis som jag brukar bli pija för några timmar då det är dags för en intervju... :) såg förresten att du skrivit till mig på msn häromdan men det funkade inte att skriva tillbaks o sen var jag tvungen att gå. kram och lycka till!!!

it's a lifestyle... said...

lugnt! det där med msn. jag tror jag skulle laga mat ändå, det var något annat jag skulle göra iallafall. så det var nog lika bra att vi inte blev och prata. :-)

jo, jag tror det blir den där fashion-looken. eftersom annars så kan jag verkligen bara drömma om jobbet.. och knyta i nacken är jag som sagt lite emot. även om jag mycket väl kanske "blir tvungen" att göra det i framtiden.. det återstår att se vad som händer! allahu 3lam - bara Gud vet (ord som bl.a. Zlatan lär skall ha yttrat för någon vecka sedan). ibland önskar jag verkligen att vi bodde i Marocko!

Anonymous said...

Varför flyttar ni inte till Marocko? vore ju underbart att få bo där.

it's a lifestyle... said...

tjoo... marocko är vackert, med underbara människor och väldans god mat. men tanken på att flytta dit på heltid är faktiskt lite skrämmande för mig. det är utanför europa, ALLT är annorlunda, familjen och den svenska/finska maten skulle befinna sig på väldigt långt avstånd och det skulle inte vara lika enkelt, snabbt och billigt att åka hem. och så har vi ju språket också.. jag borde verkligen se till att lära mig franska nu först, eftersom jag i marocko skulle behöva både franska OCH marockanska för att kunna jobba och leva.

fast vi kommer att flytta till marocko, förr eller senare incha allah. bara Gud vet när...

sedermera said...

hur gick intervjun??

it's a lifestyle... said...

Intervjuerna menar du... Jag hade fyra intervjuer under loppet av fyra timmar. Efteråt var jag alldeles mörbultat! Det var underliga intervjuer. Två utvecklingsjobb där de inte ens checkade mina kunskaper i de aktuella programmeringsspråken och ett jobb där jag blev intervjuad av två olika typer varav den ena frågade hur jag kommunicerar med andra personer, tex hur jag kommunicerat med mitt universitet och den andra ställde så underliga frågor att jag inte visste vad jag skulle svara. Eller vad sägs om..
- ponera att du fått jobbet och börjat jobba, hur ser din arbetsdag ut? du kommer in på kontoret och... eh.. jag var på intervju, i det skedet är det väl han som skall berätta för mig hur min arbetsdag ser ut?
Eller..
- du hittar ett felmeddelande, vad gör du? mmm.. borde jag veta sådant på intervjun, utan att egentligen ha en aning om hur systemet ser ut, well..
- jag försöker lösa problemet..
- hur då?
- hmm.. undersöka felmeddelandet och ta reda på vad som orsakat det.. i vilket stadie maskinen (mammografiröntgenmaskinen) befann sig då felmeddelandet genererats, vilket jobb den utfört.. för att sedan.. ta reda på koden som var felaktig.. kanske??
- med hundratals programmerare som kodat under sju år [= MYCKET kod] så skulle det ta dig väldigt länge att hitta rätt funktion som orsakat felmeddelandet... så, vad gör du? det är väldigt enkelt.. tre ord..
- ??? hmm.. ingen aning.. [skämtsamt:] ask the boss!
- yes!
och jag som trodde att cheferna ville ha självgående anställda....

sedermera said...

hjälp, FYRA intervjuer? puh. en är ju tillräckligt för att man ska bli mör... hoppas du får nåt av dem!!

hmm jag håller med, lite svårt att veta hur ens arbetsdag ser ut innan man vet särskilt mycket om jobbet, och vad säger ens svar egentligen? 'Eh, jag sätter väl på datorn, typ'. undrar vad de förväntar sig för svar...

och 'ask the boss', hahaha. ja, i slutändan kanske, men det är knappast det första man förväntas göra som anställd varje gång man stöter på ett problem?

it's a lifestyle... said...

jag både hoppas och inte hoppas att det blir något. hoppas därför att jag gärna vill arbeta för företaget i fråga och i synnerhet inom det område som avdelningarna jobbar med, dessutom vill jag ju jobba också. hoppas inte därför att jag nu i efterhand känner mig bara mer och mer som en enda stor flopp i intervjusammanhang och jag skulle skämmas för att åka tillbaka dit.... :-)

Ikke trist pessimist said...

Hoppas det gick bra i alla fall, och om inte får du nya möjligheter och då kan du ju förbereda dig på konstiga frågor. Hur arbetsdagen ser ut kan ju vara svårt att föreställa sig om man inte helt vet vad den innebär, men det är ju möjligt att dem menade mera hur du jobbar... effektivt, osv... Annars är väl fransmän lite konstiga och det kan ju vara svårt att veta vad dem är ute efter... Efter några intervjuer blir du van. Du får ta det som en erfarenhet och dra fram dina positiva egenskaper. Du vil jobba, du ser fram emot att använda din kunskap, du ser fram emot att lära mera... I alla fall: Hoppas du får ett av jobben... om inte, så får du säkert nya möligheter!:-) Lycka till!

it's a lifestyle... said...

Tack för de fina orden, Ikke trist pessimist! Du har nog rätt i att intervjuaren var ute efter något utöver enkla svar på frågorna. Jag hoppas också att jag blir van efter några intervjuer, fortfarande måste jag däremot jobba på att bli van med att berätta för folk hur bra jag är! :-)