Sunday, July 23, 2006

Billanthropy

Det finns många orsaker för att inte stödja Microsoft genom att köpa deras produkter. En orsak, och troligen den största för en datanörd som jag, är Microsofts hemlighets-makeri kring koden, en andra orsak är deras licenspriser och en tredje orsak är deras dominans på marknaden. Ska jag fortsätta? En fjärde orsak är deras ignorans av buggar i systemen de säljer, en femte orsak är obefintliga miljöpolitik (det enda jag hittade vid en sökning på microsoft.com om miljöpolitik var det här -10 barn-vänliga steg till en bättre planet; Microsoft bidrar till att spara på el-åtgången genom sina power options, det är ju alltid något).

Men trots allt detta så finns det en positiv effekt av att köpa Microsoft produkter (som jag egentligen inte gör eftersom jag får det mesta gratis) är att för var produkt som säljs så ökar Bill Gates' förmögenhet. Visst, Bill är den rikaste personen i världen (enligt Forbes, daterat 2006-07-23) och behöver troligen inte så mycket mera pengar, men han är också den som donerar mest pengar till behövande. Tillsammans med Warren Buffett, världens andra rikaste person enligt samma lista, satsar de genom Gates-stiftelsen 2,1 miljarder kronor på forskning för att få fram ett vaccin mot aids (DN: 2006-07-23, s. 4). Det är värt en eloge!

No comments: