Wednesday, July 19, 2006

tankar

Jag har tidigare konstaterat att jag tänker bra i duschen. Nu vill jag
också slå fast att jag behöver tid för att bearbeta mina intryck
omedvetet innan jag kan komma med även den enklaste kommentaren eller analysen.

Vare sig det gäller ett samtal, ett intryck eller ett mattetal så
behöver jag tid för att låta ämnet sjunka ner och bearbetas i det
omedvetna, när det är klart bearbetat spottas det fram igen, från
ingenstans dyker det upp i mitt medvetande.

Utan att ha funderat något mera på filmen jag såg i fredags (Hotel
Rwanda)
så kom jag (igårmorse i duschen) plötsligt att tänka på en
scen som utspelas då Hutus var fullt upptagna med slakteriet av Tutsier.
Huvudpersonen, Paul Rusesabagina, uttrycker något i stil med att väst kommer att rädda alla Tutsier -och detta antas vara en självklarhet. Filmen ger också en känsla av att afrikanerna ser sig som mindre duktiga jämfört med väst och att de inte skulle klara sig utan "vår" inblandning. Mina tankar snurrar nu kring om denna känsla är ett medvetet drag eller om det är något som omedvetet smygit sig med i filmmanuset. Eller om det bara är jag som är cynisk?

No comments: