Wednesday, July 19, 2006

Huj, nu börjar det bli svårt!

Jag vill lära mig arabiska! Det är ett faktum sedan lång tid tillbaka, därför har jag också (för en par månader sedan) laddat ner en arabiska-kurs med Rosetta Stone-metoden. Jag har nu hållit på en par dagar och det har gått väldigt enkelt, jag har lärt mig pojke, flicka, bil, flyg, pojke under flyg, osv, men det enklaste var nog siffrorna upp till tio -de kunde jag ju redan.

Nu börjar det däremot bli svårare! Till största delen av dagens lektion satt jag som ett frågetecken. Däremot kan jag läsa "fem" och "sex" -om jag vet att det handlar om siffror! :-$ Inte illa med tanke på att jag började kolla på texten senaste gång.

Jag undrar om jag orkar ta mig genom hela kursen. Den är i två delar, jag har bara kollat på den första delen än som innehåller åtta kapitel och varje kapitel innehåller tolv avsnitt, dessutom har varje avsnitt fyra uppgifter. Jag har nu kommit till första delens första kapitel sjunde avsnittet och jag har enbart gjort första uppgifterna (förståelse med hjälp av hörsel och skrift) i varje avsnitt än så länge -och det är redan svårt!!

Det kanske blir socialantropologi i alla fall... Gah!! Jag måste bestämma mig!!!

2 comments:

Bonden Paavo said...

tid, ork, bla bla bla. det ÄR jobbigt lära sig språk -och brukar vara svårare (tyvärr -för låter alltid som en otroligt bra ide) på egen hand. inte avundsjuk..

it's a lifestyle... said...

jo, men jag gör framsteg! :-)

lyssnar på webbradio på jobbet.. jag hör el j3adida och börjar direkt fundera var jag känner igen det ifrån.. så kommer jag ihåg -kursen!

j3adida-k3adima = gammal-ny! eller så var det tvärtom.. men eftersom kadima på hebreiska är typ nytt/framgång/framtid, något sådant, så borde k3adima på arabiska också vara ny.

små steg, men lite varje dag -många bäckar små.. kursen är mest till för att jag ska komma igång och sedan när jag väl kan språket så kan jag lära mig grammatiken.. det är så jag tänker, det blir liksom lättare att lära sig grammatiken teoretiskt om man redan vet hur det ska låta.. :-)