Friday, January 12, 2007

jag börjar få insikter...

Jag minns det som om det vore igår, den där gången på ett café i Gamla Stan när jag får höra orden when we marry and you become a muslim. Personen som uttalade orden hade jag träffat endast två gånger tidigare, första gången på en nattklubb i centrala Stockholm och andra gången då vi gick för att spela biljard. Jag var förvånad över hans agerande; varma ord men samtidigt inte ett försök till närmande. Jag åtrådde hans perfekt formade och fylliga läppar, jag drunknade i hans mörka varma ögon och, framförallt, jag kunde slappna av i hans sällskap. Men vi hade kommunikationsproblem, inte bara språkligt (hans engelska var knapphändig och min franska sträckte sig till c'est la vie -på den tiden kunde jag knappt säga hej på arabiska) utan också kulturellt. Jag vägrade acceptera hans religion eller tro på hans vackra berättelser, bla om det förbjudna trädet (ur sjunde suran, Skiljeväggen) och om Maria -Jesus mor (ur nittonde suran, Maria).

Min reaktion på orden jag nyss hört var starkt protesterande, men jag försökte hålla mig lugn. Jag konstaterade kallt att min vän inte skulle förvänta sig att jag skulle konvertera, och att prata om giftermål innan vi ens kände varandra tyckte jag var att gå lite för snabbt fram (jag önskade ju bara sätta på killen och inte så mycket mera, det sade jag dock aldrig högt), dessutom, tillade jag, så har jag inte precis levt det fromma livet som förväntas av en muslim. Han tittar mig djupt in i ögonen och säger allvarligt Allah förlåter dig! Jag ser det i dina ögon att du är en god och ärlig person. Allah förlåter dig!

Det skulle passera ett antal gånger till som jag uttryckte ett avståndstagande till konvertering, men så plötsligt började något hända med mig.. Steg för steg.. Jag hittade ett synsätt som på många sätt liknade mitt, även om det även fanns stora skillnader. Indoktrinering skulle vissa säga, förståelse skulle jag säga. För var dag förstår jag ett nytt steg i det nya tänkandet, särskilt nytt är det inte egentligen, med härstamning från 600-talet evtb (efter vår tideräknings början). Förnying, skallar ropen från många håll i världen, inte bara menande till Islam utan även till Kristendomen, men det är väl just där som Islam har sin tyngd. Trots att Koranen gavs till oss för 1400 år sedan så är den fortfarande aktuell!

Nu börjar jag tappa tråden, det var något annat jag skulle komma till och berätta om, en insikt jag fått, men jag kommer inte ihåg vilken det var jag skulle berätta om... Jaja, det får väl vänta då. Nu ska jag snabbt ut och se om jag hittar maten som beställts till Sverige, om en timme måste jag vara hemma igen. Heippa Hei!

*** UPDATE ***

Jag kom på vad det rörde sig om; sex... Varför man inte får ha sex före äktenskapet. Egentligen heter det att man inte får ha sex utanför äktenskapet, men att ha sex med någon annan än sin äkta hälft -när man har en sådan, det är inte så konstigt ändå. Det som jag funderat på är varför i tusan man inte kan få ha lite skoj innan man binder upp sig för resten av livet. Men det är ett långt resonemang, så det får vänta, man ska orka läsa också.

No comments: