Tuesday, January 30, 2007

Våningen äter middag - Ashurah - 10. Muharram 1428

Det är sällan så många personer samlas samtidigt i köket, idag var något av ett rekord (borträknat våningsfesten) med fem personer. När jag hastigt innan bön plockar upp de inhandlade varorna kommer jag på att jag ännu en gång glömt att handla allt som jag tänkt. Någon erbjuder sin yoghurt och jag förklarar att det är naturell yoghurt, gärna libanesisk, som jag behöver. Tjejerna tittade fundersamt på varandra och uttryckte något om att det var specificerat.

Etersom jag idag har fastat, firade Ashura, så bröt jag fastan med tre dadlar. En tjej fick lära sig mycket idag, liksom med libanesisk yoghurt så hade hon varken sett eller hört om dadlar tidigare.

Så plockar jag fram skärbräda och vitlöksklyftor, kikärtsröra och sesampasta. Tjejerna började titta lite fundersamt på mina burkar med konstig text på. Det föll sig naturligt att någon frågade vad jag skulle göra till middag. Ni, mina kära läsare har säkert redan räknat ut att det var hoummus på gång.. Va? Vad är det? var reaktionerna jag fick när jag svarade på deras fråga om maträtt.

Du kan laga så mycket intressanta maträtter, bara så där fick jag höra, jag som trodde att det var just det som jag inte kunde.. Till hoummus förberedde jag stekta ägg med kummin (tydligen gjorde kummin maten intressant) och pommes frites -äntligen fick jag äta med bröd och fingrar igen.

Ibland känns Åbo som värsta bondhålan, och jag som någon storstadssnobb som flashar med mina utlandsvistelser och kunskaper om utländsk mat. Vad jag tror att det egentligen handlar om är (visst är Åbo en bondhåla och särskilt utlands-inriktad är inte matförsälningen här, men ändå) att jag råkar ha fem-sju år mera i ryggsäcken än de övriga som jag bor med, jag har hunnit lära mig laga mera mat än vad jag kunde vid tjugo-års ålder. Någon storstadssnobb hoppas jag verkligen inte att jag är.

Jag har "kommit ut" för flera korridorare nu, det var några som undrade om dadlar var min middag så jag kände det passande att berätta att jag fastat då det idag är en speciell dag enligt den islamska religionen. Om man fastar på Ashurah och en dag före eller efter så blir man förlåten för alla de mindre synder som begåtts under det senaste året. Masha Allah, det kan jag behöva.

Efter fyra timmar med H är det nu dags att krypa till kojs. Det är tidig dag imorgon igen...

1 comment:

Anonymous said...

There are a lot of people who never learn to figure out if a potato is done or not. So don't be suprised that a bunch of 20-yo girls don't know what Hummus is.

Personaly I dislike the consistency of mashed peas/beans, but if it's prepared with a blender and ther is enugh garlic in it, then eaven I can consume it, if there isn't anything better to have. ;)

//Secret Admirer