Tuesday, January 09, 2007

studier - studies - estudios - opiskelut

Jag loggar in på Blogger för att skriva ett nytt inlägg om mina studier då jag till min förvåning inte kan se -vad jag tror vara- det senaste inlägget, först efter två minuters förvånat tänkande kom jag på att det ju var på annan plats som jag skrev om det...

Tyvärr är det en något sånär vanlig känsla jag har nuförtiden, förvånat förvirrat.. Det känns som att jag inte riktigt har koll på någonting, det är många småsaker som ska göras och ordnas med. Adressändringen har kommit helt i skymundan och jag har inte ens beställt vidaresändning, så alla som skickar något till mig på min tidigare boningsort får se det komma tillbaka.. Jag borde höra av mig till lite flera institutioner -tror jag. Dessutom är det papper hit och papper dit som ska ordnas och fixas och uppgifter som ska skrivas och professorer som ska mjukas upp.. Gah!

Men en positiv grej är att jag.. eller, egentligen är det också en negativ grej, så det blir liksom neutralt.. i alla fall, jag slipper sitta på föreläsningar i finska för utländska studerande, nivå 1. Min förhoppning hade däremot varit att jag i dessa klasser kunde lära känna någon som jag kunde fördriva lite fritid med, men så blev det alltså inte. Allt jag måste göra är att dyka upp på tentan och skriva den.

Spanska-kursen återstår...

*** UPDATE ***

I gotta tell you guys... Ska hålla en tio-minuters presentation om Catalunya på spanska-kursen, och i slutet tar vi upp subjuntivo.. *uppgiven suck* Så är det när man inte får hoppa över någon nivå och ta den som passar kunskaperna, utan måste gå enligt vad man på pappret läst tidigare. Å andra sidan kan det nog passa mig, jag vet ju inte ens vad de olika formerna heter, jag mest bara pratar på... Och det är det vi också ska lära oss i den här kursen -hablar. *suckar igen* Hur ska man jobba i par när den andra inte vet någonting? Nej, nej, jag vill inte verka överlägsen, men jag är inte alls van vid den här situationen, det ska vara jag som inte kan någonting... Så har det alltid varit! Både engelska och spanska kursen går ut på att man ska prata (visst är det grammatik också, men inte i samma utsträckning) och det är just vad jag gör med dessa två språk, pratar, grammatiken är istället oexisterande. Kul termin...

Incha Allah kommer jag att hålla humöret uppe och bli sporrad till att slutgöra kursen med bra betyg! På tal om Allah, dags att göra wudhu. It's prayer-time...

No comments: