Saturday, November 19, 2005

Ett liv utan citat? Det är väl inget liv...

Det kan vara svårt att komma igång, att stiga över tröskeln, men när jag väl gjort det, då rullar det bara på och det är t o m svårt att sluta. Jag tänker på att prata om mig själv... Men om jag nu tycker så mycket om att prata om mig själv, då måste jag väl älska att skriva om mig själv?? Berätta om händelser jag varit med om och uttrycka mina tankar och funderingar..

Problemet är att jag inte kan komma igång, hitta en början och skriva om mig. Helst skulle jag fylla min blogg med citat och hänvisningar till vad folk och fä sagt och gjort. Varför gör jag inte det då? En blogg kan ju handla om precis vad som helst! Jo, men narcissismen har mig i ett stadigt grepp och jag kan ändå inte släppa tanken på att få berätta för hela världen om mig.

Att återge citat från olika tillfällen säger väl också en hel del om en person? Det berättar vilka saker som berör mig och vad som fastnar i mitt minne. En tolkning av uttalanden visar hur jag tänker då jag hör någon säga dessa ord eller då jag läser något. Men ändå, man klarar sig ju inte genom livet användandes av citat. Ibland känner jag mig enormt tråkig också, att sitta och skratta hjärtligt åt något löjligt och ännu värre att komma ihåg det.. :-

Här kommer några citat i alla fall, jag kan inte hålla mig undan längre.

"Vi har träffats förut, men vi har inte tävlat tillsammans förut, vi har gjort andra saker tillsammans" -Stefan Odelberg om tidigare möten med Nanne Grönwall [reds anm: Odelberg syftade inte på några lekar i sänghalmen].

"Everybody needs money, that's why they call it money!!" -Danny DeVito i Heist. Det är inte ens ett roligt citat, men ändå gillar jag det och tycker att det är roande.

"Det är bara att acceptera läget" -Per Elofsson, underbar helyllekille! Att bränna ut sig totalt alternativt springa rakt in i väggen p g a väääldigt hög träningsdos tror jag inte någon tycker vore kul, men att göra det för att sedan upptäcka hur stor chansen/risken är att de övriga tävlingsdeltagarna man försökte vinna över var dopade, då tror jag inte att bara skulle acceptera det hur som helst... Inget 'jag är fly-förbannad' eller 'de jä-larna ska halshuggas', nädå, Elofsson konstaterar lugnt att 'det är bara att acceptera läget'. Respekt!

"där inte skjutglada cowboyer och hans vänner kommer till makten" -jag kommer faktiskt inte ihåg varifrån jag fått det här citatet, men jag tror det var från tv... (D v s något av SVT:s program som ligger på webben, möjligtvis Rapport). Eller var det DN? Jag tror de flesta vet vad det handlar om i alla fall!

Nu börjar vi närma oss de citat som ligger mig närmast om hjärtat! Även här kunde jag räkna upp en hel del.. Men p g a utrymmesbrist (alltid bra ursäkt då klockan börjar bli mycket, man vill sova och inte minst om deadlinen närmar sig med stormsteg) nämner jag bara två inskickade sms som stod att läsa i dagens Ålandstidning (18 nov 2005)

"Vad gör Finland för oss ålänningar? Jo, motarbetar oss" -Jag vet inte om personen i fråga som skrev detta syftade på någon speciell händelse, eller om det är flera händelser och vilka de i så fall är. Det kan hända att det endast är en tanke delad med en av svalorna som flyttat in i taknocken..

"Tack PAF för att ni inte viker er för förtyckarmakten FINLAND" -Stämmer det verkligen att majoriteten av Ålands befolkning trivs med att tillhöra Finland? Eller är det han Anders Eriksson som sitter och skickar in sms på sms till Ålandstidningen för att få oss att tro att alla på Åland vill ha ett självständigt örike? I vilket fall så hejar jag i just det här fallet på PAF!! ;-)

I skrivande stund kommer jag faktiskt också ihåg en fråga jag läst på DN, om Åland någonsin kommer att tillhöra Sverige igen? Det förklarades att nej, ålänningarna anser att en utveckling av självstyret är det optimala. Endast en liten del av befolkningen önskar sig självständiga från Finland, men att Åland skulle tillhöra Sverige, det är stenålders..

Nu lämnar jag några citat till imorgon! Måste sova så jag kommer upp före klockan två imorgon, ska skjutsa på mor igen...

No comments: