Tuesday, November 29, 2005

Pryd? Hoppa över denna post isåfall.

Jag sitter på barnmorskemottagningen i Huddinge och läser i dagens DN om hur BBC hyllar svensk sjukvård. Detta trots allt dåligt man hört på TV eller läst i tidningen om sjukvården.

När jag åter står i väntrummet och drar på mig ytterkläderna konstaterar jag, av egna erfarenheter, att BBC har rätt i det de säger, åtminstone vad gäller gynekologbesök.

Väntetiden är i stort sett obefintlig, jag hinner knappt bosätta mig i mitt nya land och min nya hemkommun innan en kallelse till barnmorskemottagningen låg på hallmattan. När jag väl sitter i väntrummet och är förberedd på en par timmars väntan, tar det på sin höjd femton minuter innan jag får möta personen som skulle göra undersökningen.

Vad gäller servisen har jag bara gott att säga om den svenska sjukvården, eller åtminstone om barnmorskemottagningen i Huddinge C. I Åbo (Finland) möttes jag på studentmottagningen av en manlig äldre medelåldersman som livnärde sig på att undersöka finländska studentskors underliv och diskutera deras sexliv. På Åland träffade jag en kvinnlig gynekolog, hon var lugn och trevlig men lite mesig, och dyrt blev det! I Barcelona (Katalonien) är väntetiden lång, en gång fick jag vänta sex månader, det var då jag åkte hem till Åland istället. Ett år senare, efter lite tjat och en hel del tur fick jag en tid inom två månader. När jag äntligen fick träffa gynekologen var hon stressad och hårdhänt, inte en reaktion gav hon rörande blåmärkena jag hade på insidan av låret.

Den svenska kvinnliga gynekologen jag träffade idag var lugn, trevlig och förtroendeingivande. Hon insåg snabbt att jag visste vad det hela gick ut på och undvek att förklara för mig en tionde gång om vad hon skulle göra. Hon arbetade metodiskt med säkra händer och utan överraskningar. Ett extra plus ger jag den "extra undersökningen" hon gjorde, det månadsgamla ärret på mitt ben (från någon gång jag slagit benet i sängen eller liknande) reagerade hon på. Jag tolkar det som (åtminstone hoppas jag) att hon tittade efter eventuella indikationer på misshandel. Eller också var det bara mina håriga ben hon reagerade på...

Jag som inte ska varken läsa mail eller bloggar på morgonen.. Men jag gör inte det heller, jag var bara tvungen att skriva ner min positiva erfarenhet, dessutom för att väga upp gårdagens lätt dystra information. Jag önskar en tevlig vinterdag! Är det någon som har termometer? Det är k-k-ka-a-ll-t-t......

4 comments:

sedermera said...

var det en sån livmodertappsgrej? för annars får man väl inte kallelse sådär bara? eller har jag missat nåt? du kan snart skriva en bok om gynekologer i olika länder... ;)

Anonymous said...

smear test, papa-prov, osv. antar jag. jag brukar alltid fa kallese safort jag flyttar till ett land, ex england. jag skulle faktiskt ocksa kunna skriva bok, sa det sa! inte for att jag tanker gora det -lite maste jag ju halla pa min prydhet!

Anonymous said...

klart jag vill veta, jag är inte pryd. vi kan skriva en bok tillsammans allihop men tyvärr kan jag bara bidra med knappa erfarenheter från ett enda land eftersom jag håller mig undan från sådana där undersökningar om det inte gäller liv eller död typ.

it's a lifestyle... said...

jo, boken är på väg.. :-) jag har erfarenhet från englands sjukvård också, men inte från någon gynekologundersökning.. L vet vad det handlar om, räcker det med att jag säger lpool? ;-)